چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ادراک کودکان شهری با کودکان
روستایی از کارتهای لکه جوهر رورشاخ انجام گرفت. جامعه آماری
پژوهش را دانشآموزان پسر ۷-۱۰ شهر زنجان و روستاهای تابعه
تشکیل میدادند و حجم نمونه نیز ۸۰ نفر بود که به صورت خوشهای
تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش علی- مقایسهای و ابزار پژوهش
را کارتهای لکه جوهر رورشاخ تشکیل میدادند. یافتههای حاصل از
تحلیل تی استودنت نشان داد تعداد پاسخهای کودکان شهری به
صورت معناداری از کودکان روستایی بیشتر بود. همچنین بین
کودکان روستایی و شهری در شاخصهای حرکت اشیا فعال(ma)
،حرکت انسانی غیر فعال(Mp)،پاسخ شکل-بافت (FT )، پاسخ بافت-
شکل (TF)، پاسخ بعد-شکل (VF) و پاسخ شکل-چشم انداز (FY)
تفاوت معناداری مشاهده شد. در سایر شاخصها تفاوتی مشاهده
نشد. به نظر می رسد بین کودکان روستایی و شهری تفاوت
معناداری در شیوه پاسخ به کارتهای رورشاخ وجود ندارد. بین
کودکان روستایی و شهری فقط در تعداد پاسخها و شاخصهای
تعیین کننده تفاوت معنادار مشاهده شد و در شاخصهای محتوا،پاسخهای رایج،کیفیت تحولی و محل ادراک لکه تفاوت معناداری
مشاهده نشد.
This research aimed at comparing the urban and rural children’s perceptions of Rorschach inkblots. The research population consisted of 7-10 year-old male students in the City of Zanjan and its surrounding villages. The sample included 80 students selected through random quota cluster sampling. The research was a causal-comparative study and Rorschach inkblot cards were used as the research
tools. Student‘s t-test analysis results showed that the number of responses received from the urban children was significantly greater than the number of responses received from the rural children. Regarding, Mp, ma, FT, TF, VF
and FY indexes, significant differences were found between the urban and rural children. No difference was
observed regarding the other indexes. It seems that the urban children are significantly different from the rural
children in terms of their perceptions of Rorschach inkblots. The only significant differences between the
urban and rural children were found in the number of responses and determinant indexes. No significant
difference was found between the urban and rural children regarding content, common responses, developmental quality and perception location indexes.