چکیده:
اين پژوهش اثرات درمان شناختي – رفتاري گروهي، معني درماني گروهي و تلفيق آنها را بر افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان ناسازگار مورد بررسي قرار مي دهد. نمونه ي پژوهش 60 دانش آموز ناسازگار در مدارس ناحيه 2 شهر ري بود كه با استفاده از مقياس سازگاري دانش آموزان دبيرستاني (AISS) ناسازگار تشخيص داده شدند. سپس به صورت تصادفي به 4 گروه تقسيم شدند. تمام دانش آموزان مقياس سازگاري اجتماعي كاليفرنيا را درمرحله ي پيش آزمون پاسخ دادند. براي گروه اول درمان شناختي-رفتاري گروهي،گروه دوم معني درماني گروهي و گروه سوم درمان تركيبي از هر دو روش به كار گرفته شد و گروه چهارم هيچ گونه مداخله اي دريافت نكردند. سپس مقياس سازگاري اجتماعي كاليفرنيا در مرحله ي پس آزمون در چهار گروه اجرا شد. تغييرات چهار گروه با استفاده از آزمون هاي تحليل واريانس و آزمون تعقيبي مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج تحليل واريانس نشان داد افزايش نمره هاي سازگاري اجتماعي در پس آزمون معني دار بوده است. نتايج آزمون توكي نشان مي دهد كه هر سه روش درماني در افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان موثر بوده اند ولي درمان تلفيقي در مقايسه با دو روش درمان به طور جداگانه اثربخشي بيشتري داشته است. به طوركلي نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه درمان تلفيقي مي تواند به طور معناداري سازگاري اجتماعي دانش آموزان ناسازگار را افزايش دهد.
This study investigated the effectiveness of group cognitive behavioral therapy، group logo therapy and the combination of these methods in the increase of social adjustment in maladjustment students. The sample of the study included 60 maladjustment male students in the 2nd district of Rey city who were recognized maladjustment by adjustment inventory of high school students (AISS). Then، they were randomly divided into four groups. All the students completed the social adjustment scale، developed in the University of California، in the pre-test step. The first group underwent group cognitive behavioral therapy، the second group underwent group logo therapy، the third group underwent both group CBT and group logo therapy، and the fourth group (control group) received no intervention. Then، in the post-test step، California’s social adjustment scale was administered in four groups. Changes occurred in the four groups were compared through analysis of variance and post-hoc test. Results of the analysis of variance showed that social adjustment scores increased significantly in the post-test (P<0/001). Results of Tukey’s test indicated that the three treatment methods had an effect in increasing the students’ social adjustment، but the combination of group cognitive behavioral therapy and group logo therapy had better effect than the two separate treatment methods. As a whole، results of this study showed that the combination treatment could increase the social adjustment significantly.