چکیده:
هدف پژوهش بررسي رابطه خستگي هيجاني و رفتار هاي شهروندي سازماني با در نظر گرفتن نقش تعديل كننده رفتار هاي شهروندي معطوف به فرد بود. جامعه ي آماري اين پژوهش كليه ي كاركنان شركت بهره برداري نفت و گاز كارون بودند، كه تعداد 144 نفر از آنان به شيوه نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار هاي به كار رفته در پژوهش شامل پرسشنامه رفتار شهروندي سازماني پودساكف و همكاران (1990) و پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلچ (1981) بود. داده ها از طريق تحليل رگرسيون سلسله مراتبي تحليل شد. يافته ها نشان داد خستگي هيجاني يك رابطه منفي معنا داري با رفتار هاي شهروندي سازماني دارد. همچنين رفتار هاي شهروندي معطوف به فرد رابطه خستگي هيجاني و رفتار هاي شهروندي معطوف به سازمان را تعديل مي كند. بدين معني كه در رفتار هاي شهروندي معطوف به فرد بالا، يك رابطه منفي معني داري بين خستگي هيجاني و رفتار هاي شهروندي معطوف به سازمان وجود دارد ولي در رفتار هاي شهروندي معطوف به فرد پايين اين رابطه معنا دار از بين مي رود. در مواجهه با خستگي هيجاني سازمان ها بايد كاركنان را حمايت نمايند تا از اين طريق كاركنان بتوانند منابع بيشتري را بر عملكرد هاي سرمايه گذاري كنند.
The aim of the current research was to investigate the relationship between the emotional exhaustion and organizational citizenship behavior by considering organizational citizenship behavior directed at individual (OCBI) as a moderator variable. Population of the current research included personnel of Karoon Oil & Gas Production Company and of this population، 144 persons were selected through random stratified sampling method. Measurement tools of the study were organizational citizenship behavior questionnaire developed by Podsakoff et al (1990)، Maslash Burnout Inventory (1981). Data was analyzed through hierarchical regression analysis.Findings indicated that there was significant negative relationship between the emotional exhaustion and organizational citizenship behavior. OCBI moderated relationship between the emotional exhaustion and organizational citizenship behavior (OCB).Namely، in high OCBI there was significant negative relationship between the emotional exhaustion and organizational citizenship behavior، but in low OCBI this relationship disappeared. Confronting the emotional exhaustion، the managers should support personnel، so that more resources could be invested on the performances by the personnel.