چکیده:
در دنیای رقابتی امروز حفظ توان رقابتی صنایع، از الزامات باقی ماندن در صحنه رقابتی است. از این رو باید راهکارهایی بهمنظور رقابتیتر شدن صنایع کوچک اندیشیده شود تا بتوانند ضمن حفظ موجودیت خود، در عرصۀ رقابت نیز موفق عمل کنند. از جمله راهکارهای تقویت قدرت رقابتی صنایع کوچک، تجمیع این صنایع در کنار یکدیگر و ایجاد ساختاری با عنوان «خوشۀ صنعتی» است. با توجه به اهمیت خوشههای صنعتی در برنامههای توسعۀ اقتصادی منطقه، ارائۀ راهکارهایی بهمنظور بهبود عملکرد خوشهها همواره در کانون توجه محققان و متخصصان این حوزه بوده است. در پژوهش حاضر فرایند قیمتگذاری محصولات که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سودآوری خوشههای صنعتی است با استفاده از رویکرد نظریۀ بازیها بررسی شده است. مدل پیشنهادی این پژوهش با تمرکز بر تفاوت ساختاری بین زنجیرههای تأمین و خوشههای صنعتی معرفی شده است و در آن از مفهوم بازی استکلبرگ و مدل برنامهریزی دوسطحی برای تعیین قیمت محصولات درون خوشه استفاده میشود. بهمنظور آزمون اعتبار ساختاری مدل پیشنهادی نیز اطلاعات مربوط به خوشۀ سنگ استان تهران با استفاده از نرمافزار متلب در بازی قیمتگذاری طراحیشده به اجرا درآمد و نتایج بهدستآمده از بازی سطوح ذینفعان و رهبر استکلبرگ خوشه، تجزیه و تحلیل شدند.
In today's competitive world, maintaining competitive power of industries is the requirement of remaining in the competition. In the case of small industries, it also needs to think about strategies of making the industries more competitive in order to survive and have successful activity in competition. In many countries, one of the methods that have gained successful experience in increasing competitive power of SMEs is clustering these firms in a frame of industrial clusters. Considering the importance of industrial clusters role in regional economic development programs, providing the solutions of improving the performance of the clusters was always a concern for researchers and specialists of this field.
In this study, the process of product pricing as one of the most important factors which affects the profitability of industrial clusters is discussed by game theory approach. The proposed model focuses on the structural differences between supply chains and industrial clusters where the concept of Stackelberg game and bilevel programming model is used to determine the price of clusters products. In order to test the validity of the proposed model, the stone cluster data of Tehran are collected and using MATLAB software they are implemented in propose pricing game. Then, the results of the Stackelberg game between leader and clusters Stakeholders is been analysed.
خلاصه ماشینی:
تمرکـز جغرافيـايي درون خوشـه ، بـه صـرفه هـاي اقتصادي (نظير جريان خودجوش تأمين کنندگان مواد اوليه ، ماشين آلات و تجهيزات ، در دسـترس بودن نيروي کار متخصص )، شکل گيري نهادهاي ارائه دهندة خدمات فني ، مشاوره و امور مـالي و همچنين توسعة محيطي پويا، براي توسعة همکاري هاي بين بنگاهي و نهادهاي دولتي و بخـش خصوصي ، براي افزايش سطح توليد داخلي ، نوآوري و يادگيري جمعي منجر مي شود که بر اساس اين خصوصيات ، مدل هاي مختلفي را مي توان روي خوشه ترسيم کرد (يونيـدو، ٢٠١٤).
فـرم مـدل کلـي بازي استکلبرگ بين يک رهبر و چندين پيرو به صورت زير تعريف مي شود (يو و يوو، ٢٠١٤): ( به تصوير صفحه مراجعه شود)در بازي قيمت گذاري پيشنهادي ، سطح پيشرو مربوط به شبکة نهادي خوشـه و سـطح پيـرو متعلق به واحدهاي توليدي درون خوشه است که در هر مرحله از بازي ، شبکة نهـادي خوشـه بـا يکي از سطوح توليدي وارد بازي استکلبرگ شده و قيمت عمده فروشي فـرآورده هـاي آن سـطح تعيين مي گردد.
Coordination of InventoPricing and Marketing Expenditure Decisions Three Level Supply Chain-Game Theoretic Approachry, PHD Thesis, Faculty of Management, Tehran University.
Vertical cooperative advertising and pricing decisions in a manufacturer–retailer supply chain: A game-theoretic approach, European Journal of Operational Research, 223, 473-482.
Price competition between two supply chains under various supply chain’s network structures using a game theoretic approach, PHD Thesis, Faculty of Industrial Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, (in Persian) Cai, G.
Pricing in the Component Relations of a Closed-Loop Supply Chain by Using Game Theory Concept, Master Thesis, Industrial Engineering Faculty, K.
A game Theoretic approach to coordinate pricing and vertical co-op advertising in manufacturer–retailer supply chains, European Journal of Operational Research, 211, 263–273.