چکیده:
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم هنراسلامی، مبانی نظری و اصول تربیتی هنر اسلامی میپردازد و در نهایت با توجه به مبانی تربیتی و دینی الگوی برنامه درسی برای نهادینه سازی رویکرد اسلامی به هنر در آموزش عالی ارائه شده است . نتایج نشان میدهد که هنر محصول تقابل انسان با هستی است . در این میان ، هنر اسلامی واجد ویژگی منحصر به فردی است که آن ویژگی حکمت آمیزی آن است . مبناهای نظری هنر اسلامی عبارت است از: انسانشناسی، جامعه شناسی، دین شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی و مهمترین مبناهای تربیتی هنر اسلامی عبارت است از: خداجویی، عقلانیت ، کرامت ، هدایت پذیری و مهمترین اصول تربیتی هنر اسلامی شامل اخلاص ، کل گرایی، عدالت جویی، حق گرایی، عزت ، معنویت گرایی، میزانگرایی و مخالفت با لذتهای نامشروع است . در نهایت نیز عنصرهای هدف ، محتوا، روشهای تربیتی، محیط آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی هنری با رویکرد اسلامی با محوریت روش ، موضوع و مخاطب مبتنی بر مبانی و اصول تربیتی و نظری هنر اسلامی به منظور تحقق هدفهای آرمانی در زمینه دانش ، بینش ، نگرش ، ارزش و توانش تدوین شده است .
خلاصه ماشینی:
"توانش و مهارت ؛ رشد استعداد و مهارت کارایی هنرمند در راستای رشد متعادل به منظور تولید اثر هنری، حیات آگاهانه ، الگوپذیری از اسلام ، خویشتن شناسی هدف جزئی ارتباط دهی مفاهیم و ارزشها با انواع هنرهای اسلامی، رمز گشایی هنرهای اسلامی، درک و عمل مبتنی بر شاخصهای هنر اسلامی، بررسی تطبیقی مکاتب هنری اسلامی و غیر اسلامی، درک ارزشهای هنر اسلامی در حوزه عمل ، شناخت و تبیین نظریه ها و اصول بنیادی هنر اسلامی محتوا ایجاد سامانه ای بر پایه مبانی دینی و متناسب با نیازها و امکانات کشور با توجه به منابع روانشناسی تربیتی، مبانی آموزش هنر، هنر اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی و انواع هنر اسلامی موجود روشهای تربیتی مراقبه و محاسبه نفس ، مجاهده و تحمیل بر نفس ، پرهیز از معاصی، روش اعتدال بیم و امید، میانه روی و اعتدال در کارها و عبادات ، امر به معروف و نهی از منکر، یادآوری نعمت ها، عبرت آموزی، تکریم شخصیت ، عیب پوشی، مناظره و مباحثه ، ایجاد عادات مطلوب ، روش الگویی محیط آموزشی تجربه یادگیری معنادار، اصالت دادن به فراگیر، فراهم سازی فرصت یادگیری مشارکتی و خلاقیت جمعی، کاوشگری ارزشیابی سنجش چندگانه توانمندیها، رویکرد جامع ، خود ارزیابی، رویکرد تجربی نتیجه گیری و پیشنهادها این الگو نشان میدهد که در فضای آموزشی کاربست آموزهای اسلامی در زمینه آموزش هنر سبب میشود که به کاربست برنامه درسی هنر اثربخش منجر شود."