چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی افشاي هیجانی نوشتاري در مشکلات بین فردي کودکان
مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله اي بود. پژوهش در چارچوب طرح هاي تجربی تک آزمودنی با
استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی اجرا شد. بر اساس تمایل به شرکت در مطالعه،
تشخیص اختلال نافرمانی مقابله اي بر مبناي چهارمین ویرایش مقیاس درجه بندي سوانسون، نولان
و ملاك هاي ورود، سه کودك مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهاي انتخاب شدند (SNAP-IV) و پلهام
و مورد آموزش افشاي هیجانی نوشتاري قرار گرفتند. فرم کوتاه مقیاس مشکلات بین فردي در ابتدا
و در طول جلسه هاي مداخله افشاي هیجانی به وسیله آزمودنی ها تکمیل شد. بازبینی دیداري
نمودارها، شاخص هاي تغییر روند، شیب و اندازه اثر بیانگر کاهش قابل مقیاس مشکلات بین فردي
کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله اي بود. در کل، افشاي هیجانی نوشتاري میتواند به عنوان
یک راهبرد موثر در مداخلات روانشناختی مشکلات بین فردي کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی
مقابله اي مد نظر قرار گیرد
The aim of present study was to assess the effectiveness of written emotional disclosure in children with oppositional defiant disorder’s interpersonal problems. The research was administrated in the frame of single subject experimental designs using using the Stairway multiple baselines. Based on the desire to participate in the study, diagnosis of oppositional defiant disorder according to the fourth edition of Swanson, Nolan and Pelham rating scale (SNAP-IV) and entry criteria, three children with oppositional defiant disorder were selected and expoused under written emotional disclosure. Short-form of interpersonal problems scale were completed by participants at the beginning and during emotional disclosure intervention sessions The visual inspection of charts, indices of procedure change, slope and effect size indicated substantially reduction in interpersonal prolems of children with oppositional defiant disorder. Overall, written emotionioal disclosure could be considered as an effective strategy to psychological interventions for children with oppositional defiant disorder’s interpersonal problems.