چکیده:
هدف: يكي از شكايت هاي اصلي معتادين در حال ترك اعتياد، كسالت و ملالت است و اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش مهارت حل مسئله بر افزايش شادكامي و تغيير نگرش معتادين تحت درمان شهر تهران صورت گرفت.
روش: با استفاده از يك طرح آزمايشي، با روش نمونه گيري خوشهاي چند مرحلهاي، تعداد 36 معتاد انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جاي داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پيگيري سه ماهه با آزمون شادكامي آكسفورد و نگرش نسبت به مواد، مورد اندارهگيري قرار گرفتند. آزمودنيهاي گروه آزمايش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتايج با تحليل كوواريانس، تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر و آزمون بن فرني مورد تحليل قرار گرفت.
يافتهها: با ملاحظه مجذور اتا (28/0)، سطح شادكامي گروه آزمايشي كه از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شركت در درمان افزايش نشان داد. ميتوان نتيجه گرفت كه مداخله آزمايشي منجر به تغييراتي در گروه آزمايش شده كه 28/0 كل تغييرات ناشي از عمل آزمايشي بوده است و با اطمينان 99% بين ميانگينهاي گروه آزمايشي در سه مرحله اندازهگيري يا مراحل مداخله تفاوت آماري معناداري وجود دارد. در زمينه نگرش نسبت به مواد آموزش مهارت حل مسئله به طور معنادار موثر بوده است (مجذور اتا= 51/0) و نگرش گروه آزمايشي كه از آموزش مهارت حل مسئله برخوردار بودند، پس از شركت در جلسات تغيير نشان داده است.
نتيجهگيري: ميتوان نتيجه گرفت آموزش مهارت حل مسئله موثر بوده و سطح شادكامي و نگرش گروه آزمايشي كه از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شركت در درمان تغيير مثبت نشان داده است.
This study aimed to examine the effectiveness of problem-solving skills on happiness & Beliefs substance abuse of addicts to methamphetamine in Tehran city. Methodology: with use of a semi-experimental design and multistage cluster sampling method, 36 addicts were randomly assigned in the experimental and control group. Both groups filled Oxford Happiness Questionnaire & Beliefs substance abuse in the pre-test post test and 3-months fallow up. The participants of the experimental group were trained problem-solving skills. Covariance and variance analysis with repeated measurement of Bonn-Ferny test were conducted to analyze the data. Findings: Eta Square (happiness: Eta=0 0.28 & beliefs abuse= 0.51) confirmed increases in happiness level & Beliefs substance abuse of addicts receiving problem-solving skills. Therefore, it can be concluded that the experimental intervention had made changes in the experimental group that 0.28, 0.51 of them results from the experimental action, and with 0.99 assurances there was significant difference between the studied groups in the three measurements or intervention stages. Conclusion: training of problem-solving skills was effective for increasing happiness level and changing positive beliefs abuse to negative beliefs abuse of addicts to methamphetamine.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر شادکامی و نگرش معتادین به مت - آمفتامین سعیده قبادپور 1 ، بیوک تاجری *٢، علی مقدم زاده 3 چکیده هدف : یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسـالت و ملالـت اسـت و ایـن پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهـارت حـل مسـئله بـر افـزایش شـادکامی و تغییـر نگـرش معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت .
بسته آموزشی حل مسئله دوره آموزش مهارتهای حل مسئله در این تحقیق که شامل ٥ جلسه ٢ ساعته خواهد بود در مراکز درمانی جمعیت مبارزه با اعتیاد بهروزان و توسط استاد راهنمـا ژوهش جنـاب آقـای دکتـر بیـوک 1- Oxford Happiness Inventory 2- Beliefs Abuse Substance تاجری با دو هدف کلی طراحی شد: ١) به وجود آوردن بینش نسبت به شادکامی و نگرش در بافتی وسیع ، مانند مسائل هر روزه و ٢) کمک به افراد (شرکت کنندگان ) برای یـافتن یـک روش سـاخت یافته به منظور الف ) شناسایی و تعریف مسائل و ب ) چگونگی حل این مسائل (محمدخانی، ١٣٨٥).
اجرای این پژوهش در چند مرحله است : اول : آزمون شادکامی آکسفورد و نگرش به مواد در مورد تمامی ٦٠٠ نفر از معتادین تحت درمان که نمونه تحقیق را تشکیل می دهند اجرا شده و معتـادین تحـت درمـان کـه شـادکامی پـایین تـر از متوسط کسب می کنند شناسایی می شود."