چکیده:
هدف اين تحقيق، بررسي اثربخشي آموزش گروهي هوش هيجاني بر راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان در كودكان قرباني سوء رفتار هيجاني بود. كودكان قرباني سوء رفتار هيجاني، مشكلات زيادي در خصوص تنظيم هيجان دارند. اين تحقيق بر اساس يك طرح آزمايشي انجام شده است. تعداد 50 دانش آموز پايه اول راهنمايي ناحيه 2 آموزش و پرورش شهر شيراز كه تجربه سوء رفتار هيجاني از جانب والدين داشتند، انتخاب گرديده و به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و كنترل جايگزين شدند. در اين تحقيق، از پرسشنامه هاي سوء رفتار هيجاني و تنظيم شناختي هيجان استفاده شد. داده ها با روش تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه آموزش گروهي هوش هيجاني بر راهبردهاي شناختي مثبت تنظيم هيجان تاثير معنادار دارد. تاثير آزمايش روي راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان تاثير معناداري نداشت. نتيجه اين كه آموزش هوش هيجاني مي تواند راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان را در دانشآموزان قرباني سوء رفتار هيجاني والدين تحت تاثير قرار دهد.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotional intelligence group training (EIGT) on cognitive emotion regulation strategies (CERS) in students as the victims of parents' emotional abuse. Children of victim of emotional abuse have many problems in emotional regulation. This research did base on an experimental design. Fifty students screening from first grade of middle school in second region of Shiraz with emotional abuse problems and randomly assigned to either an experimental group (n=25) or a control group (n=25). The participations completed the emotional abuse and emotion cognition regulation questionnaire. Finally, data were analyzed by statistical methods of covariance analyses. The results indicated that in contrast with control group, experimental group demonstrated significant increase in emotional regulation strategies. Data didn't confirm the effectiveness of emotional intelligence training on negative emotional regulation strategies. The final result of this study was that emotional intelligence training affected on emotional regulation.
خلاصه ماشینی:
"سازمان بهداشت جهانی، رفتارهای آسیب زایی که والدین یا افراد مراقب نسـبت بـه کودکـان 1-Barrett 2-Lemerise & Arsenio 3-Caruso 4-Saarni 5-Lewis & Calkins 6-Goodvin 7 - Muñoz 8 - Koole 9 - abuse 10 -physical 11 -emotional 12 -neglect 13 -sexual زیر ١٨ سال دارند و سلامت جسمانی و روان شناختی آن ها را تهدید میکند، سوء رفتـار بـا کـودک تلقی می نماید (اتینی، لیندا و جیمز، ٢٠٠٢؛ به نقل از حسین خانی و همکاران ، ١٣٩٢).
آن هـا نشـان دادنـد کـه کودکـان قربانی سوء رفتار هیجانی در مقایسه با گروه کنترل با گروه کودکان قربانی سوء رفتـار فیزیکـی، نـه 1- Sorbo, Grimstad, Bjorngaard, Schei &Lukass 2- Ligezinska, Firestone, Manion , McIntyre, Ensom & Wells 3- Mammen, Kolko & Pilkonis 4- Maniglio 5- Rodriguez 6- Pollak, Cicchetti, Hornung, & Reed, تنها در تشخیص حالات چهره دیگران ، مشکل دارند که عـلاوه بـر ایـن ، نسـبت بـه حـالات چهـرة خشمگین دیگران ، پاسخ سوگیرانه بیشتری نشان میدادند.
جدول ٢: میانگین و انحراف معیار متغیرهای تنظیم شناختی مثبت و منفی در گروه های آزمایشی و کنترل قبل و بعد از آموزش زمان پیش آزمون پس آزمون گروه کنترل آزمایشی کنترل آزمایشی شاخص میانگین انحراف میانگین انحراف میانگین انحراف میانگین انحراف متغیر معیار معیار معیار معیار تنظـــیم شـــناختی ٤٠/٤٤ ٨/٩٥ ٤٤/٧٦ ٩/٤٤ ٤٢/٤٤ ٨/٥١ ٤٠/١ ٧/٩٥ منفی تنظـــیم شـــناختی ٥٩/٢٨ ٩/٩٣ ٦٤/١٢ ٨/٣٢ ٥٩/٨٤ ١٠/٢٢ ٦٦/٨ ١١/٢٥ مثبت هدف این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزش گروهی هوش هیجانی بر راهبردهـای تنظـیم شـناختی مثبت و منفی هیجان دانش آموزان قربانی سوء رفتار هیجـانی والـدین بـود."