چکیده:
در اين پژوهش فرهنگ سازماني و نقش آن در شكل گيري رفتار شهروندي سازماني به عنوان هدف بررسي شده است. اين پژوهش از نوع توصيفي است و از روش زمينه يابي استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسش نامه فرهنگ سازماني استيفن رابينز با پايايي 85/0 و پرسش نامه محقق ساخته رفتار شهروندي سازماني با پايايي 72/0 مي باشد. تعداد نمونه 216 نفر از كارشناسان حوزه ستادي وزارت آموزش و پرورش مي باشند كه به روش طبقه اي نسبتي انتخاب شده اند. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي همچون همبستگي پيرسون و معادلات ساختاري استفاده شده است. يافته هاي بدست آمده از معادله هاي ساختاري نشان مي دهند كه فرهنگ سازماني بيش ترين تاثير را بر شكل گيري وفاداري سازماني دارد. افزون بر اين، فرهنگ سازماني بر شكل گيري نوع دوستي، وجدان كاري، مشاركت سازمان، نزاكت و اطاعت سازماني تاثير مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
"چارچوب مفهومی پژوهش در این پژوهش بمنظور بررسی چگونگی تاثیر گـذاری فرهنـگ سـازمانی بـر رفتـار شـهروندی سازمانی ، مدل مفهومی زیر طراحی گردید: / نمودار ١ – مدل مفهومی پژوهش فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی از نظر کارشناسان ، فرهنگ سازمانی بر شکل گیری رفتار شهروندی سـازمانی در جامعـه آمـاری اثرگذار است .
نتایج محاسبات مدل یابی معادله های ساختاری حاکی از آن است که بارهـای عـاملی فرهنـگ سـازمانی و وجـدان کاری مناسب است و شاخص های برازش مدل نشان دهنده پذیرش فرضیه فرعـی سـوم پـژوهش و تاثیر مثبت و معنادار ٠/٥٢ فرهنگ سازمانی بر وجدان کاری است که نتیجه بدست آمده بـا نتـایج پـژوهش هـای هـاجر براتـی و همکـاران ( ٢٠٠٩ ,Barati ) و سـاناز سـهرابی زاده و همکـاران (٢٠٠٨ ,Sohrabi zade) هم سو می باشد.
از آن جایی که در این پژوهش اثرگذاری فرهنـگ سـازمانی بـر شـکل گیـری رفتـار شـهروندی سازمانی مورد تأیید قرار گرفته است و با اذعان به این که سابقه فرهنگ سازمانی بـه انـدازه سـابقه سازمان است ، اما در سازمانی مثل وزارت آموزش و پرورش که دولتی و متمرکـز اسـت و قـوانین و مقررات به صورت متمرکز وضع می شود، مدیران واحدهای داخلی سازمان می تواننـد بـا پیـشنهاد و طراحی دوره های آموزشی به تغییر و پرورش باورها و الگوهای رفتاری کارکنان بپردازند."