خلاصه ماشینی:
"اما این دو مدرسة جدید، هر یک منشأ شکلگیری نهادی شدند که به تدریج گسترش یافت و امروز مسئول و تعیینکنندة چگونگی آموزشوپرورش کشورند: یکی نهاد وزارت آموزشوپرورش و دیگری شورای عالی آموزشوپرورش، که ستون فقرات نظام آموزشی ایران هستند.
نکتة قابل توجه این است که وزارتخانة صد و هفتاد سالة آموزشوپرورش تاکنون نود و سه وزیر را به خود دیده است که متوسط عمر وزارت هر یک حدود یک سال و ده ماه است؛ یعنی عمر مدیریت در این وزارتخانه همواره کوتاه بوده است.
و اما شورای عالی آموزشوپرورش؛ این شورا در واقع انجمنی بود که با تأسیس مدرسة رشدیه در تهران در سال ١٢٧٥ شمسی در محل مدرسه تشکیل شد.
اینک میتوان گفت که مدرسة رشدیه موجب شکلگیری انجمنی شد که به نوبة خود مبنای تأسیس کتابخانه ملی (در محل خانة ملکی احتشامالسلطنه)، دفتر تألیف کتابهای درسی و حتی سازمان پژوهش و برنامهریزی، ترجمه کتب خارجی، نهضت سوادآموزی و ادارة ساخت و نوسازی مدارس کشور محسوب میشود."