خلاصه ماشینی:
"به نظرتان عناوین درسها به این ساحتها نزدیک نیستند؟ مثلا آیا درس هنر برای تربیت زیباشناختی و هنری پیشبینی نشده؟ یا درس تربیتبدنی و ورزش برای تربیت زیستی و بدنی؟ یا دروس علوم تجربی و ریاضی برای تربیت علمی و فناورانه؟ یا درس مطالعات اجتماعی برای تربیت اجتماعی و سیاسی؟ یا درس کار و فناوری برای تربیت حرفهای؟ یا دروس دینی و قرآن برای پرورش اعتقادی، عبادی و اخلاقی؟ شاید سراغ زبان و ادبیات را نیز بگیرید که پس این درس چیست؟ یا درسی مثل تفکر که به تازگی به جدول ساعت درسی همة مقاطع اضافه شده است اینها فراساحت یا فراحوزه هستند که در فرصتی دیگر دربارة آنها بحث خواهیم کرد.
» همکاران شما تا چه اندازه با این نگرش تدریس میکنند؟ کتابهای درسی تا چه اندازه با این نگرش تألیف میشوند؟ برنامهها و انواع طرحهایی که وارد مدرسه میشوند تا چه اندازه با این نگرش همخوانی دارند؟ آری تحقق حیات طیبه در دوازده سال تحصیل، امکانپذیر نیست اما آماده کردن دانشآموزان برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتبی از زندگی پاک و پسندیده، سنگ بزرگ نیست؛ به شرطی که چشمها را بشوییم و در جهت هدف اصلی کار کنیم نه فقط تدریس کتابهای درسی!"