خلاصه ماشینی:
"دکتر محمدیان در این همایش به بیان تعریف خود از خانواده در تفکر دینی پرداخت و گفت: «در تفکر دینی، خانواده قدسیترین، اساسیترین و پایهایترین تشکل انسانی است و این تشکل مبتنی بر نیازهای فطری انسانی، نه نیازهای غریزی و اجتماعی، شکل میگیرد.
» رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان این نکته که در آفرینش، وجود هر فرد ـ ازجمله فرد انسان ـ همیشه همراه با زوج است، گفت: «در قرآن کریم پس از اشاره به خلقت آدم بلافاصله زوج او را مطرح میکند.
اینها نشان میدهد که دوران کودکی و نقش خانواده در تربیت بچهها بسیار مؤثر است و طلاییترین فرصت و زمان برای آموزش و یادگیری میباشد و اگر پدر و مادری در مدرسة اول ندانند که چه کاری برای بچههایشان انجام دهند، این بچه دیگر هیچوقت نمیتواند عقبماندگیهای آن دوران را جبران کند.
» رئیس پژوهشکده تعلیموتربیت در ادامه با طرح این موضوع که ما نمیتوانیم فراشناخت را جزئی از فرایند عادی رشد شناختی به حساب بیاوریم، تأکید کرد: «اگر فراشناخت جزئی از فرایند عادی رشد شناختی است، چرا برخی افراد با وجود طی کردن مدارج علمی بالا، مهارتهای فراشناختی ضعیفی دارند؟ بنابراین آموزشوپرورش باید در این زمینه تلاش کند، و نقش معلم در این امر بسیار مؤثر است.
چگونه است که ما به خود اجازه میدهیم که عزتی برای دانشآموز قائل نباشیم و در عین حال از آنها طلب احترام کنیم؟ مگر میشود از شخصی که احترام ندیده است، توقع احترام داشت؟ ما باید به جوهرة انسانی دانشآموزان احترام بگذاریم."