خلاصه ماشینی:
"من و همکارانم بهعنوان مشاور همیشه توانستهایم کارآترین اطلاعات شخصیتی، رفتاری و موقعیتی دانشآموزان را از معلمان عزیز دریافت کنیم؛ چرا که آنها «گنج زمان حضور» را در اختیار دارند؛ از این رو همواره به کمک مستقیم و مؤثر معلمان دلسوز و همدل در جهت پیشبرد اهداف مشاورهای خود نیاز اساسی داشتهایم.
البته این به آن معنی نیست که به عهده گرفتن همه امور مربوط به دانشآموزان را به دلیل ارتباط بیشتر با آنها، از معلم انتظار داشته باشیم، ولی تصور میکنیم بهطور خاص در زمینه هدایت تحصیلی، معلمان میتوانند کمک شایانی برای دانشآموزان باشند و حتی نقش کاربردیتری را به نسبت مشاور در این زمینه ایفا کنند.
بهعنوان مثال مسائلی مانند ضعف پایة تحصیلی، کمعلاقگی، افت تحصیلی و مواردی از این دست کاملا در ارتباط مستقیم تشخیصی با معلم است و به موقع آگاه شدن از شرایط خاص دانشآموز و صد البته آشنایی با راهکارهای موجود، کمک ارزندهای به او خواهد کرد و احتمال شکستهای مکرر که انرژی و خودباوری دانشآموز را از بین میبرد، کاهش خواهد داد."