چکیده:
استرس نوعي رابطه بين شخص و محيط است كه توسط شخص فشارزا يا فراتر از حد منابع شخص ارزيابي مي شود و در نتيجه آن آسايش و رفاه به خطر مي افتد. هدف از مطالعه حاضر، پيش بيني آسيب پذيري در برابر استرس براساس حمايت اجتماعي، تاب آوري، راهبردهاي مقابله اي و ويژگي هاي شخصيتي در دانشجويان بود. جامعه اين پژوهش را تمامي دانشجويان شاغل به تحصيل دانشگاه هاي خوارزمي، آزاد و پيام نور شهر كرج در سال تحصيلي 1392-1391 تشكيل مي دادند. نمونه پژوهش 375 دانشجو (240 دختر و 135 پسر) بودند كه به شيوه نمونه گيري چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از چك ليست مهارت هاي مقابله اي (CS-R)، مقياس تاب آوري بزرگسالان(ARS)، مقياس حمايت اجتماعي (SS-A)، پرسشنامه پنج عاملي شخصيت (NEO-FFI ) و مقياس نشانگان استرس(SSI) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه گام به گام استفاده شد. نتايج نشان داد حمايت اجتماعي، تاب آوري، راهبردهاي مقابله اي حل مسئله و بي اثر و ويژگي شخصيتي روان رنجورخويي همبستگي 0/815 با آسيب پذيري در برابر استرس دارند و 4/66% از واريانس آسيب پذيري در برابر استرس را تبيين مي كنند (0/01>P). همچنين، اثر ويژگي هاي شخصيتي برون گرايي، گشودگي به تجربه، سازگاري و مسئوليت پذيري و راهبرهاي مقابله اي متمركز بر هيجان و كم اثر توانايي پيش بيني آسيب پذيري در برابر استرس را نداشتند (0/05>p). باتوجه به نتایج این مطالعه برای پیشگیری از وقوع آسیب روانی در دانشجویان، لازم است بر منابع حمایتی و اجتماعی توجه شود و از سویی فرایندهای حل مسئله فردی و اجتماعی به دانشجویان آموزش داده شود تا به واسطۀ برخورداری از این آموزش ها بتوانند از روش های مقابله ای سازگارانه در برابر عوامل استرس زا استفاده کنند.
Stress is a kind of person-environment relationship that is assessed by stressful person or beyond one's resources، as a result of which، the wellbeing and Welfare would be endangered. The purpose of this study was to predict the vulnerability to stress based on social support، resilience، coping strategies and personality traits among university students. The population of the present study was comprised of all students of Kharazmi، Islamic Azad، and Payam_e_Noor Universities of Karaj in the 2012-2013 academic years. The sample consisted of 375 students (240 girls and 135 boys) who were selected through multi-stage random sampling method. For gathering data، Check-list of Coping Skills (CS-R)، Adult Resilience Scale (ARS)، Social Support Scale (SS-A)، Five-Factor Personality Inventory (NEO-FFI)، and Stress Syndrome Scale (SSI) were used. For data analysis، Pearson correlation test and stepwise multiple regression analysis were used. Results showed that social support، resilience، problem solving and ineffective coping skills and the personality trait of neuroticism were correlated with vulnerability to stress (r=0.815) and explained 66.4% of variance of vulnerability، which is significant (P<0.01). Also، personality traits of extroversion، openness to experience، adoptability، conscientiousness، emotionally-focused، and less-effective coping strategies were not able to predict vulnerability to stress (P<0.05). According to the results of this study، for the prevention of mental impairment occurrence in students، it is necessary that some attention be paid to supportive and social resources. In addition، students should be taught personal and social problem-solving processes، so that through being exposed to such trainings، they could be able to use adaptive coping strategies in face of stressors.
خلاصه ماشینی:
آنها گزارش کردند که آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد بالا بوده است و از دامنه 92/0 تا 75/0 و برای مجموع آیتمها (93/0= α) قرار دارد و در مجموع، Check list of coping skills Adults Resiliency scale Connor & Davidson Resiliency Scale نسخه فارسی این پرسشنامه ابزار مناسبی با روایی و اعتبار بالا برای اندازهگیری سطح تابآوری در بزرگسالان است (کرد میرزا، 1388).
این نتیجه با نتایج تحقیقات زیر همخوانی دارد: فرایبورگ و همکاران (2003) که در آن این نتیجه حاصل شد که افرادی که تابآوری بالایی دارند، از منابع حمایتی استفاده میکنند تا مقابله مؤثری در مواجهه با استرس داشته باشند؛ دویل (2001): حمایت اجتماعی و خانوادگی باعث پرورش تابآوری در کودکان در مواجهه با مشکلات میگردد؛ آواستد (2007) که بیان میکند روابط خانوادگی و حمایت اجتماعی باعث استفاده بیشتر دانشجویان از راهبردهای مقابلهای سازگار و کاهش استرس میگردد؛ اسپیتزبرگ و همکاران (2012) چنین نتیجه میگیرند که چند پیشزمینه و عامل فردی وجود دارد؛ مانند: سن، جنس، طبقه اجتماعی، بلوغ هیجانی، خصوصیات شخصیتی مانند خوشبینی، مکان کنترل، روانرنجورخویی و برونگرایی که کاربرد و اثرگذاری راهبردهای مقابلهای را تعیین میکند؛ لو و لانگ (2012) که بیان میکنند ویژگیهای شخصیتی عواملی هستند که بر سبکهای مقابلهای و مواجهه با استرس اثر میگذارند؛ بلوگر و زاکرمن (نقل از مک کارتنی، 2007) که نشان میدهند تفاوت در چگونگی برخورد با استرس و انتخاب راهبرد مقابله افراد توسط ویژگیهای شخصیتی قابلتوجیه است و پاترسون (2003) که به این نتیجه دست یافت که پیشزمینه حمایت اجتماعی در انتخاب نوع راهبرد مقابلهای در برخورد با استرس اثرگذار است.