چکیده:
هدف از اجراي اين پژوهش بررسي تاثير آموزش آمادگي براي ازدواج بر انتظارات زناشويي و مولفههاي آن در دختران عقد كرده شهر اصفهان بود. روش اين تحقيق نيمه تجربي بوده و از طرح پيش آزمون– پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماري كليه دختران مراجعه كننده به يكي از فرهنگسراهاي شهر اصفهان و نمونه 60 نفر از دختران عقد كرده بودند كه از بين داوطلبان ثبت نام كننده در اين طرح انتخاب (اين افراد نمرات بالاتري نسبت به ساير افراد در پرسشنامه انتظارات زناشويي كسب كردند) و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزار اندازه گيري مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه انتظارات زناشويي بود. نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد كه آموزش آمادگي براي ازدواج بر انتظارات زناشويي دختران و مولفههاي آن شامل: انتظار از همسر به عنوان دوست و حامي، انتظار از زندگي زناشويي و انتظار از يك رابطه ايده آل، در مرحله پس آزمون به صورت معناداري اثر گذار بود (p<0/005). بنابراين ميتوان گفت آموزش آمادگي براي ازدواج در جهت بهبود انتظارات زناشويي و ابعاد آن موثر است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٧- نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره در دو گروه آزمایش و کنترل مؤلفه های انتظارات زناشویی متغیرهای پژوهش درجه آزادی F معنیداری میزان تأثیر توان آماری انتظارات زناشویی کلی ١ ٥٦٠/٠٧٢ ٠/٠٠٥ ٠/٨٧٢ ١ انتظار بعنوان دوست ١ ٣١٤/٧٥٢ ٠/٠٠٥ ٠/٦٢٥ ١ انتظار از زندگی زناشویی ١ ٣٥٨/١٧٢ ٠/٠٠٥ ٠/٨٦١ ١ انتظار از رابطه ایده آل ١ ٤١١/٥٠٨ ٠/٠٠٥ ٠/٨١٩ ١ همان گونه که در جدول ٧ نشان داده شده است ، پس از حـذف تـأثیر پـیش آزمـون بـر روی متغیـر وابسته و با توجه به ضریب F محاسبه شده مشاهده میشود کـه بـین میـانگین هـای تعـدیل شـده نمرات ابعاد نگرش های زناشویی: ایده آل سازی زندگی زناشویی به عنوان یک رابطه بـدون مشـکل ، نگرش های نقش جنسیتی و آرمانی در ازدواج ، نگرش به زندگی زناشویی بـه عنـوان یـک رابطـه در معرض خطر کلی شرکت کنندگان بر حسب عضویت گروهـی (گـروه آزمایشـی و گـروه کنتـرل ) در مرحلــه پــس آزمــون (٣١٤٧٥٢=F)، (٣٦١٢٨١=F)، (٤١١٥٠٨=F) تفــاوت معنــادار وجــود دارد (٠٠٠٥>n).
در حیطه "انتظار از همسر به عنوان دوست و حامی" ، "انتظار از زندگی زناشویی" و "انتظار از یک رابطه ایده آل " نتیجه پژوهش با یافته هـای هـویلی پـور، شـفیع آبـادی و سـودانی ( ,HoveSylSpur ٢٠١١ ,SudaPS &ShafSabadS )، و هـم چنـین بـا نتـایج پـژوهش امیـدوار، فـاتحی زاده و احمـدی (٢٠١٢ ,AhmadS &OmSdvar, FatehSzadeh )، کامکـار، صـالحی، کجبـاف و سلاسـل ( ,Kamkar ٢٠١١ ,Salasel &SalehS, Kajbaf, )، مهین ترابـی، مظـاهری، صـاحبی و موسـوی ( ,MahSPtorabS ٢٠١١ ,MousavS &MazaherS, SahebS, ) نیز همسو است ."