چکیده:
امروزه گردشگري سلامت از رو به رشدترين بخش هاي صنعت گردشگري در جهان است و به صورت يكي از صنايع جذاب در زمينه هاي اقتصادي، اشتغال زايي، معرفي فرهنگ ها و حتي ايجاد منافع سياسي براي كشورها مطرح است. از اين رو، هدف اين تحقيق، بررسي نقاط قوت و فرصت هاي گردشگري سلامت كلان شهر تبريز و ارائه راهبردهاي اجرايي براي توسعه آن مي باشد. روش تحقيق، توصيفي– تحليلي با ماهيت كاربردي است كه براي جمع آوري اطلاعات از روش مصاحبه و براي تجزيه و تحليل اطلاعات از مدل استراتژيك SOAR و مدل ANP استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش جمعيت شهر تبريز، گردشگران، مسئولان مرتبط با امور گردشگري، استادان و كارشناسان (حدود ۱۶۰۰۰۰ نفر) است كه حجم نمونه نيز بر اساس فرمول كوكران ۴۰۰ نفر برآورد شد. بر اساس نتايج به دست آمده، شهر تبريز با دارا بودن جاذبه هاي طبيعي (ظرفيت هاي مناسب چشمه هاي درماني، آب درماني و لجن درماني) و همچنين متخصصان و قابليت مختلف پزشكي و همسايگي با كشورهاي مختلف تركيه، آذربايجان، ارمنستان و ... قابليت تبديل به يك نمونه موفق گردشگري به خصوص گردشگري سلامت را داراست. از جمله راهبردهاي موثر بر توسعه گردشگري سلامت در شهر تبريز نيز تدوين قوانين منسجم براي جذب گردشگري سلامت و سياست گذاري كلان دولت براي رفع موانع گردشگري درماني و ارائه تسهيلات بانكي براي بالا بردن كيفيت خدمات و تسهيلات ايجاد هماهنگي بر عناصر تاثيرگذار در سيستم برنامه ريزي گردشگري شهر و اخذ و تسهيل صدور ويزا براي گردشگران ورودي از كشورهاي ديگر به ترتيب با امتياز ۱۴۴۶/۰ و ۱۲۵۶/۰ بر اساس مدل ANP مي باشد.
خلاصه ماشینی:
"آشنای اهل سیاحت و تجارت بودن در اقصی نقاط برگزاری مسابقات افزایش حس تعلق به جهان ؛ وجود نقاط و ورزشی و همایش ها و محیط ؛ افزایش درآمد مکان های تاریخی و ایجاد زیرساخت ها و مناظر کنفرانس های مختلف پایدار و مطمئن ؛ برگزاری توریستی فراوان در سطح زیبا و راه اندازی مرکز گردشگری و گردشگری نمایشگاه ها و همایش های تبریز و گردشگاه های طبیعی اطلاعات جامع مراکز دیدنی سلامت در سطح جهانی ؛ اختصاصی در سطح در حومة شهر؛ وجود و صنایع دستی تبریز و مطرح شدن شهر تبریز به بین المللی جهت شناساندن چشم اندازهای زیبا و طبیعی ؛ تقویت زیرساخت های عنوان نمونة گردشگری ظرفیت های گردشگری وجود انواع کاربری های موجود به خصوص در سلامت در سطح جهانی ؛ گروه های سلامت تبریز؛ توسعة تفریحی برای گردشگران ؛ مکان های جاذبه های درمانی ؛ تبریز به عنوان جاذب وسایل مدرن حمل و نقل کانونی وجود آثار باستانی و مذهبی ؛ ایجاد سرویس های اینترنتی گردشگر در فصول و خدمات هواپیمایی و معرف بودن شهر تبریز به در کمپ های گردشگری و مختلف ؛ ارتقای کیفیت فرودگاهی ؛ بهبود تصویر و عنوان پایتخت شمال غرب تبلیغ مراکز گردشگری زیرساخت ها و امکانات آوازة شهر و معرفی کشور؛ وجود متخصصان سلامت ؛ برگزاری همایش شهر و رساندن آن به جاذبه های درمانی و فراوان درمانی و نرخ پایین بین المللی در راستای توسعة استانداردهای جهانی ؛ همچنین امکانات پزشکی هزینه های درمانی ؛ گردشگری سلامت ."