چکیده:
تغييرات صورت گرفته در حوزه ازدواج و خانواده همانند بسياري ديگر از جنبه هاي زندگي اجتماعي انسان، يك واقعيت انكارناپذير زندگي در دنياي مدرن است. نوسازي و توسعه اقتصادي- اجتماعي از عوامل اصلي اين تغييرات است. هدف اين مقاله بررسي تاثير عوامل اقتصادي و فرهنگي بر سن ازدواج در استان هاي مختلف كشور است. اين عوامل عمدتاً عبارتند از: بيكاري، تورم، رشد مخارج خانوار، سطح درآمد استان و تحصيلات. نتايج حاصل از يك مدل دادههاي پانل روي 28 استان ايران طي دوره 1383 تا 1393 نشان مي دهد كه متغيرهاي تورم و بيكاري با افزايش خود موجب افزايش سن ازدواج مردان و زنان ميشوند. در مدلي كه به جاي تورم از رشد مخارج خانوار استفاده مي شود نيز اين متغير رفتاري شبيه تورم، ولي كمي ضعيفتر، در تاثيرگذاري بر سن ازدواج دارد. متغيرهاي تحصيلات و سطح درآمد استان، آثار معناداري از خود نشان ندادند. بنابراين با توجه به اين نتايج ميتوان گفت براي حل يك مسئله اجتماعي به نام بالا رفتن سن ازدواج، بايد به بهبودي شرايط اقتصادي به شكل كاهش تورم و بيكاري همت گماشت.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر سن ازدواج در ایران : یک مطالعة میان استانی 1 ابراهیم التجائی ٢ مینا عزیززاده چکیده تغییرات صورت گرفته در حوزة ازدواج و خانواده همانند بسیاری دیگر از جنبه های زندگی اجتماعی انسان ، یک واقعیت انکارناپذیر زندگی در دنیای مدرن است .
نتایج حاصل از یک مدل داده های پانل روی ٢٨ استان ایران طی دورة ١٣٨٣ تا ١٣٩٣ نشان می دهد که متغیرهای تورم و بیکاری با افزایش خود موجب افزایش سن ازدواج مردان و زنان می شوند.
از سایر مطالعات در این زمینه می توان به مطالعات فخرایی و پورتقی (١٣٩٤)، احمدی و قیصریان (١٣٩٣)، تازیکی نژاد و همکاران (١٣٩٣)، حسینی و گراوند (١٣٩٢)، خلج آبادی فراهانی و رحیمی (١٣٩٠)، حبیب پور گتابی و غفاری (١٣٩٠)، توده فلاح و کاظمی پور (١٣٨٨)، مجدالدین (١٣٨٦)، صادقی و همکاران (١٣٨٦) و کنعانی (١٣٨٥) اشاره کرد که هریک به نوعی رابطة میان ازدواج ، سن ازدواج و متغیرهای مختلف اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده اند.
در این مقاله نتایج حاصل از یک مدل داده های پانل روی ٢٨ استان ایران طی دورة ١٣٨٣ تا ١٣٩٣ نشان داد که متغیرهای تورم و بیکاری با افزایش خود موجب افزایش سن ازدواج مردان و زنان می شوند.
Income Prospects and Age-at- Marriage, Journal of Population Economics, Vol. 9, No. 2, pp.
(2002) A consumer theory with competitive markets for work in marriage; Journal of Socia-Economics 31-6; pp609-645 − Hamilton, G and Siow, A.