چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
Aim: The aim of this study was to evaluate administrators and librarians working in academic libraries about the skills، knowledge and information science specialists، duties and responsibilities in the future of information science and the future of this science.
Methodology: The present study was a comparative survey and the population of all the managers and librarians working in public libraries، university centers are located in Tehran. The data is collected using a questionnaire made that items of information and knowledge derived from science texts have been made.
Findings: The findings of this study show thatbetween administrators and librarians working in academic libraries، librarians in the future and the future of the required skills and knowledge of information science in Iran there is a significant difference but between administrators and librarians working in academic libraries of the future role and responsibilities of librarians and information there is no significant difference.
Results: The results show that Time of change in information science need to unity in future opinions combine their constructive comments both groups، as well as the surrounding text to make this solid foundation and a bright future and powerful makes clear.
خلاصه ماشینی:
آینده علم اطلاعات و دانششناسی، توقعات و انتظارات، کتابداران و اطلاعرسانان، مهارتها، نقشها، نگرش Aim: The aim of this study was to evaluate administrators and librarians working in academic libraries about the skills, knowledge and information science specialists, duties and responsibilities in the future of information science and the future of this science.
- نتایج آزمون فرضیه اول پژوهش بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز برای علم اطلاعات و دانششناسی و اطلاعرسانی در آینده تفاوت معنیداری وجود دارد.
رجوع شود به تصویر صفحه چنانچه از نتایج آزمون تی مشخص است بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز برای علم اطلاعات ودانششناسی و اطلاعرسانی در آینده تفاوت معنیداری وجود دارد.
بهعبارت دیگر سطح معناداری ما از 05/0 کمتر است در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته میشود؛ در نتیجه میتوان گفت که تفاوت معنیداری بین دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای مورد نیاز برای علم اطلاعات و دانششناسی و اطلاعرسانی وجود دارد.
- نتایج آزمون فرضیه دوم پژوهش بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به وظایف و مسئولیتهای و نقش کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی در آینده تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتایج آزمون فرضیه سوم پژوهش بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به آینده علم اطلاعات و دانششناسی و اطلاعرسانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
این پژوهش همچنین نشان داد که بین دیدگاه مدیران و افراد شاغل در علم اطلاعات و دانششناسی نسبت به وظایف و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معناداری وجود ندارد.