چکیده:
هدف:این پژوهش بررسی نگرش جامعه دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به نقش رسانه ها به عنوان یکی از دستگاه های فراگیر،گسترده و در دسترس همگان،براساس نظریه های ارتباطی رسانه ها می باشد.روش شناسی:روش پژوهش،از نوع تحلیلی و روش تحقیق پیمایشی است.ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خود ساخته برگرفته از 17 نظریه ای است که به طور مستقیم به تأثیر رسانه ها بر مخاطبان پرداخته اند.جامعه مورد پژوهش شامل 385 دانشجو است که به صورت نمونه گیری طبقه ای هدفمند انتخاب شدند.یافته ها:یافته های این مطالعه نشان می دهد که دانشجویان این دانشگاه در 3 مقطع تحصیلی و 3 گروه آموزشی به میزان 63/23% با محتوای نظریه های ارتباطی رسانه ها موافق هستند.به عبارتی با توجه به این که چندین دهه از پیدایش این نظریه ها می گذرد و همچنین رسانه های نوین دیگری هم که طی سال های اخیر به وجود آمده اند،هنوز نظریه های موجود همچنان مورد تأیید بوده و قابل بررسی و تبیین می باشند.در این پژوهش به 5 فرضیه جواب داده شد.فرضیه ها بر اساس جنسیت،سن،وضعیت تحصیلی و میزان مطالعه جامعه مورد آزمون قرار گرفت.نتیجه گیری:در مجموع بر اساس این متغیرها اکثریت فرضیه ها به جز چند مورد محدود،مورد تأیید قرار نگرفتند و رد شدند.یعنی عواملی چون جنسیت،سن و وضعیت تحصیلی و غیره کمتر بر نگرش و نظرسنجی دانشجویان نسبت به رسانه های ارتباطی تأثیر داشتند.یکی از نتایج دور از انتظار در این تحقیق که بر اساس نظریه الگوی بصیرت صورت گرفت،عدم تمایل دانشجویان به مشارکت در خبر رسانی و دادن اطلاعات به همنوعان خود بود که نیاز به بررسی دقیق تری می رود.
خلاصه ماشینی:
در مجموع دانشجویان دانشگاه رازی در این نظرسنجی که در غالب سؤالات تخصصی پرسشنامه صورت گرفت بهطور میانگین 23/63% با محتوای نظریههای مرتبط با رسانهها موافق بودند و مسئله اصلی که همان سنجش نظریهها بود تا حدود زیادی هنوز در جامعه جوان امروزی مورد سؤال و قایل بررسی است.
نظریهپردازان این حوزه بر این باور هستند که درک و تفسیر هر پدیده دارای اطلاعات، به تعداد دریافتکنندگان آن، میتواند متغیر داشته باشد و این بر اساس قرائتهای متفاوت و درک گوناگون عامل انسانی است (منصوری، 1389) نظریه الگوی بصیرت که معتقد است مردم در کنار کسب اطلاعات از رسانهها، علاقه دارند اندیشههای خود را به دیگران انتقال دهند، در میان دانشجویان دانشگاه رازی با 38% موافقت چندانی کسب نکرد.
این فرضیه در جامعه مورد پژوهش مورد آزمون قرار گرفت و رابطه معناداری بین میزان مطالعه دانشجویان و نظر آنها وجود دارد.
مطابق این تحلیل در سطح 95% اطمینان بین میزان مطالعه روزانه رسانهها و نظریه تزریقی یا گلوله جادویی رابطه معناداری وجود دارد، چرا که 019/sig= بوده و از 05/ درصد و کوچکتر است.
جهت آزمون این فرضیه از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است، بر این اساس در سطح 95% اطمینان: بین مقطع تحصیلی نمونههای مورد آزمون در نظریههای شبکه و تأثیر رسانههای مک لوهان رابطه معناداری وجود دارد، چرا که به ترتیب 040/sig= و 035/sig= میباشد و هر دو مقادیر از 05/ درصد کوچکتر است.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که دانشجویان این دانشگاه در 3 مقطع تحصیلی و 3 گروه آموزشی به میزان 23/63% با محتوای نظریههای ارتباطی رسانهها موافق هستند.