چکیده:
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مورد تأیید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نُهگانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نمودهاند. بهطور کلی، بررسی مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه نشان میدهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافتهها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکتها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این پژوهش سعی میشود عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه از زوایای مختلف و بر اساس معیارهای نهگانه الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد و میزان دوری و نزدیکی آنها از شرایط مطلوب تعالی مشخص شود تا پس از شناخت نقاط ضعف و قوت آنها، برای برداشتن گامهای لازم در راه رشد و تعالی برنامهریزی کرد و بتوان با بهبود ارائه خدمات و تغییر فعالیتهای آنها باعث افزایش عملکرد کتابخانه شد.
نتایج پژوهش بیات (1388) نشان میدهد که امتیاز کسب شده برای مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سطح شهر تهران در معیارهای رهبری 06/59، راهبرد 61، کارکنان 43/74، شراکتها و منابع 08/67، فرآیندها 96/54، نتایج مشتریان 7/76، نتایج کارکنان 89/66، نتایج جامعه 46/30 و نتایج کلیدی 83/67 میباشد.
نتایج پژوهش اکوآ و پینتو Ochoa and Pinto (2006) نشان داده است که نتایج خودارزیابی آنها مزایای زیر را برای کتابخانههای دولتی در برداشته است: یکی اینکه در سال 1998، به سبب داشتن برنامه کیفی خلاقانه برای خدمات عمومی براساس الگوی تعالی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، جایزه کیفیت پرتغال را دریافت کردند و دوم اینکه در سال 2004، این واحد اطلاعرسانی، کشور پرتغال را در بسیاری از مهمترین رویدادهای کیفی اروپا شرکت داد.
تجزیه و تحلیل دادهها به منظور پاسخگویی به سؤال اول پژوهش امتیاز معیارهای نهگانه الگوی تعالی سازمانی در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در دو دسته توانمندساز و نتایج، به تفکیک هر معیار محاسبه شد تا با استفاده از امتیازهای بهدست آمده برای هر معیار بتوان عملکرد مدیریت در این کتابخانهها را مورد سنجش قرار داد و با وضعیت مطلوب مقایسه کرد.