چکیده:
زنان بیش از نیمی از درصد جمعیت کشورمان را تشکیل داده و به منظور استفاده بهینه از توانایی هاي
آنان در جهت دستیابی به توسعه اقتصادي پایدار بالاخص در نواحی و مناطق روستایی، باید نقش کارآفرینی
زنان مورد توجه جدي قرارگیرد.
کارآفرینی به نوبه خود فرآیند پیچیده اي بوده که عوامل متعدد همانند شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی،
اقتصادي و...در آن تاثیر گذار می باشد و شاید به خاطر همین پیچیدگی، میزان قابل توجه اي از عدم
موفقیت زنان در کار آفرینی و اساساً عدم ورود آنان به فعالیت هاي کارآفرینانه را در پی داشته باشد.
تعاونی ها، یکی از نهادهاي اقتصادي در جامعه بوده و موجبات بکار گیري توان و استعداد هاي فکري و
مالی پراکنده و جزئی افراد می شود و با مدنظر قرار دادن منافع جمعی، از حرکت هاي سود جویانه افراد خاص جلوگیري می نماید. توسعه کار آفرینی در شرایط امروز به عنوان یکی از بهترین راه هاي ایجاد
اشتغال است. هدف این پژوهش استانداردسازي کامل مدل ساختاري توسعه کارآفرینی در شرکت هاي
تعاونی روستایی زنان (با تاکید بر نظرات جامعه نمونه) است. این پژوهش از جنبه هدف، کاربردي و از جنبه
گردآوري داده ها، توصیفی و روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد. ابزار مورد استفاده و جامعه آماري
پژوهش کلیه اعضاي شرکت هاي تعاونی روستایی زنان استان به تعداد 1372 نفر بوده که با استفاده از
جدول کرجسی و مورگان حجم جامعه نمونه 300 نفر به کمکروشنمونه گیري طبقه اي تناسبی انتخاب
و در نهایت 267 پرسشنامه، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفاي
کرونباخ عدد 79/ 0 در حد قابل قبول بدست آمد. نتایج حاصل از استانداردسازي کامل مدل ساختاري
توسعه کارآفرینی نشان داد که در ساخت متغیر پنهان توسعه کارآفرینی، بیشترین تاثیر را، تغییر در روش
هاي بازاریابی و بازارسانی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی، داشته است.
خلاصه ماشینی:
جدول (٤)- رتبه بندی میزان توسعه کارآفرینی در تعاونی های زنان روستایی گویه ها میانگین * انحراف معیار ضریب پراکندگی رتبه میزان رضایتمندی تعاونی از وضعیت کسب و کار خود 3/49 0/81 23/20 1 میزان استقبال تعاونی از رقابت با رقبا برای رسیدن به اهداف خود 3/51 0/88 24/97 2 میزان تغییرات در روش های بازار یابی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی 3/43 0/87 25/47 3 میزان استقبال مشتریان از خرید کالاهای مصرفی مورد نیاز خود از فروشگاه مصرف تعاونی 3/63 0/95 26/12 4 میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات فروشگاه کالاهای مصرفی تعاونی 3/49 1 29/07 5 میزان دستیابی تعاونی به اهداف تعیین شده 3/2 0/96 29/35 6 میزان رشد سهم تعاونی در عرضه محصولات مصرفی 3/32 1 30/25 7 میزان پیش قدمی در عرضه محصولات جدید در تعاونی 3/18 0/97 30/45 8 میزان رشد سود تعاونی در سال گذشته 3/30 1/02 30/98 9 میزان رشد فروش محصولات کالاهای مصرفی تعاونی در سال گذشته 3/36 1/05 31/35 10 میزان رشد فروش کالا در تعاونی در گذشته در مقایسه با رقبا در منطقه 3/28 1/03 31/50 11 میزان بکارگیری فناوری نوین در ارائه خدمات تعاونی 3/06 0/99 32/39 12 میزان رشد خرید و فروش نهاده های کشاورزی تعاونی در سال گذشته 3/08 1/09 35/70 13 میزان رشد تولید محصولات کشاورزی در تعاونی 3/06 1/12 36/57 14 میزان افزایش اشتغال زائی در تعاونی در سال گذشته 3/02 1/12 37/07 15 میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات واحد اعتباری تعاونی 3/13 1/43 45/52 16 میزان رشد تعداد سپرده گذاران در واحد اعتباری تعاونی 2/84 1/39 49/16 17 میزان رشد مبلغ سپرده گذاری در واحد اعتباری تعاونی 2/82 1/44 51/14 18 ماخذ: یافته های تحقیق رتبه بندی عوامل مختلف برتوسعه کارآفرینی بر اساس یافته های تحقیق که در جدول شماره (٥)آورده شده است ، رتبه بندی عوامل مختلف بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی های روستائی زنان استان مازندران به ترتیب : عوامل شخصیتی، اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی و اقتصادی بوده که اولویت های یک تا پنج را به خود اختصاص داده اند.