چکیده:
تمامی فرقههای اسلامی بهاتفاق معتقدند پیامبران الاهی دچار شرک نشدهاند و عملی که متناسب با کفر یا شرک باشد، انجام ندادهاند. با این حال، از ظاهر برخی نصوص دینی (قرآن و احادیث) برمیآید که برخی از پیامبران خدا دچار شرک شده و از آنها عمل مشرکانه سر زده است؛ این نصوص در تضاد آشکار با دلایل عقلی و نقلی مؤیّد عصمت قرار دارد و خاستگاه شبهههای متعدّد شده است. این پژوهش که در روش گردآوری مطالب، کتابخانهای است و در نحوه استناد دادهها، از شیوه اسنادی پیروی میکند و در تجزیه و تحلیل مطالب، روش آن تحلیل محتوایی از نوع توصیفیتحلیلی است، شبهات مربوط به شرکورزی پیامبران سلف (ع) را گردآوری و پس از تنظیم این شبههها و تبیین پاسخهای گوناگون دانشمندان به آنها، این پاسخها را تحلیل و نقد میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که تمامی شبهههای مربوط به صدور عمل شرکآمیز از پیامبران سلف(ع)، که بهخصوص حضرت آدم و ابراهیم و یوسف و عیسی (ع) را شامل میشود، میتوان با انواع برونرفتهای لفظی پاسخ داد که با ظهور الفاظ قرآن یا با معانی تأویلی، سازگار است. همچنین، پارهای از تفسیرها و احتمالها، که عمدتاً برونرفتهای لفظی به دلیل ناسازگاری با ظاهر قرآن است، پاسخهای ناکارآمد به شمار میآید.
خلاصه ماشینی:
ایـن پـژوهش کـه در روش گـردآوری مطالب ، کتاب خانه ای است و در نحوه استناد داده ها، از شیوه اسنادی پیروی میکند و در تجزیه و تحلیل مطالب ، روش آن تحلیل محتوایی از نوع توصیفیتحلیلی است ، شبهات مربوط به شرکورزی پیامبران سلف (ع ) را گردآوری و پس از تنظیم این شبهه ها و تبیین پاسخ های گوناگون دانشمندان به آنها، این پاسخ ها را تحلیل و نقد میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که تمامی شبهه های مربوط به صدور عمل شرکآمیز از پیامبران سلف (ع )، که به خصوص حضرت آدم و ابراهیم و یوسف و عیسی (ع ) را شامل میشود، میتوان با انواع برون رفت های لفظی پاسخ داد که با ظهور الفاظ قرآن یا با معانی تأویلی، سازگار است .
نتیجه حاصل پژوهش حاضر در بررسی و نقد شبهات مربوط به صدور عمل شرکآمیـز از پیامبران سلف ، حضرت آدم و ابراهیم و یوسف و عیسی (ع )، این است که تمـامی ایـن شبهه ها را میتوان با انواع برون رفت های لفظی پاسخ داد که با ظهور الفاظ قـرآن یـا بـا معانی تأویلی همسو با تفسیر کلام خدا سازگار است ، به این صورت که : ۱.
الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن ، تحقیق : شیخ محمد علی معوض و الشیخ عادل أحمد عبد الموجود، بیروت : دار إحیاء التراث العربی ، الطبعة الاولی .