چکیده:
پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و با هدف بررسی و تحلیل کارآفرینی روستایی در عصر جهانی شدن انجام شده است. جمعآوری دادهها با انجام مصاحبههای عمیق بوده است. برای این منظور 20 نفر از کارآفرینان، متولیان و کارشناسان بخش کشاورزی در استان همدان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و با حداکثر تنوع و نوسان انتخاب شدند. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای متون مصاحبه و با استفاده از راهبرد کدگذاری نظری سه مرحلهای (آزاد، محوری و گزینشی) انجام شده است. اعتبارپذیری پژوهش از طریق بررسی زوایای گوناگون و قابلیت اطمینان آن از طریق فراهم آوردن مسیرنمای حسابرسی تأمین شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که افراد مورد مصاحبه، کارآفرینی و جهانی شدن را به طور کل در حیطه اقتصاد و بر اساس مؤلفههایی همچون، رقابت، سود، بهرهوری، خصوصیسازی و فناوری تعریف و تحلیل میکنند. گفتمان کارآفرینی روستایی ایران به نوعی از سرمایهداری روستایی دامن زده است که ارتباط چندانی با بستر، فرهنگ و اجتماع روستایی نداشته و به انواعی همچون کارآفرینی مبتنی بر اقتصاد، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی علمی کاربردی تقسیم میشود. پژوهش با پیشنهاد مفهوم «کارآفرینی روستایی انسانشناختی» بر اساس نظریه انسانشناختی «تثبیت توسعه» از جامعهشناس و انسانشناس کلمبیایی آرتورو اسکوبار، در برابر کارآفرینی اقتصادی و نیز مفهومپردازی این گونه از کارآفرینی به پایان میرسد.
خلاصه ماشینی:
1 modernization 2 dependency 3 Gustavo Esteva 4 rhizomic تصویر ١: تغییر پارادایمی در توسعه روستایی مطالعات پساتوسعه نظریه توسعه : وابستگی جایگزین های توسعه راهبرد تکنوکراتیک کارآفرینی روستایی راهبرد رادیکال افزایش تولید، مالکین بزرگ و جنبش های زیست محیطی تغییر اجتماعی و توزیع مجدد مزارع بزرگ خصوصی جنبش های زنان قدرت و دارایی، دهقانان خرده پا و خودمختاری محلی کارگران ، مزارع دولتی راهبرد اصلاح طلبانه اختلاط های فرهنگی افزایش تولید و تغییر اجتماعی، هویت های بومی و محلی دهقانان متوسط ، مزارع قلمروزدایی خانوادگی و تعاونیها نظریه توسعه : نوگرایی منبع : نگارندگان جهانی شدن همچون توسعه ، مفهوم جهانیشدن ١ نیز دارای تعاریف متعدد، گوناگون و بعضا متضاد است به صورتی که اجماع نظری بر سر این مفهوم و معنای آن و البته انکار تأثیر واقعی آن بر زندگی معاصر را ناممکن ساخته است (اشمیت ، ١٣٨٤؛ شهرام نیا، ١٣٨٥).
1 self-determination 2 alterity 3 nomadic 4 state science 5 territorializing 6 self-interest 7 rational choice 8 scientific rigour 9 anthropological rural entrepreneurship ٤) کارآفرینی روستایی انسان شناختی: نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان وزنه متعادل کننده و تکمیلی در برابر کارآفرینی اقتصادی دارای ویژگیهایی از جمله سیالیت ، خود تعین گری، دیگربودگی، برخاسته از گفتمان کوچرو و مردمی است و سعی میکند تا با بهره گیری از پویاییها و کنش های درونی و فرهنگ و محیط روستا، کارآفرینی روستایی را در زمانه پرشتاب جهانی شدن ، مردمیتر و به زبان خود روستاییان از نو مفهوم پردازی و تعریف کند.