چکیده:
معمولا اولین گام برای توسعهی پایدار و مداوم اجتماعی، داشتن نیروی انسانی خلاق و با کیفیت بوده است. نیرویی که توانایی ایجاد تغییر را داشته و مدام به دنبال پایهریزی حرکتی نو و تازه باشد. لذا عدم توجه کافی به شرایط و ویژگیهای تربیتی چنین افرادی لطمهای جبران ناپذیر بر پیکره جوامع است. از اینرو مقاله حاضر، به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن بر پتانسیل کارآفرینی دانشجویان به عنوان یکی از عوامل موثر بر تربیت افراد کارآفرین و خلاق توجه نموده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 93-92 تشکیل میدهد که از بین آنها، 404 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب، و دادهها جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است.نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با پتانسیل کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. یعنی با افزایش سرمایه اجتماعی و ابعاد آن میتوان به بهبود سطح پتانسیل کارآفرینی کمک نمود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای پتانسیل کارآفرینی، متوسط رو به بالا و برای سرمایه اجتماعی متوسط ارزیابی نمود. عملگرایی بیشترین میانگین را در بین ابعاد پتانسیل کارآفرینی و هنجار اجتماعی بیشترین میانگین را در بین ابعاد سرمایه اجتماعی به خود اختصاص داده است. همچنین براساس نتایج تحقیق پتانسیل کارآفرینی بیشتر از همه از متغیر هنجار اجتماعی متاثر است. بعد از آن نیز متغیرهای اعتماد اجتماعی و شبکه اجتماعی به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین متغیر وابسته دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ۳: یافته های توصیفی متغیر پتانسیل کارآفرینی و ابعادآن ابعاد پتانسیل کارآفرینی تعداد گویه ها میانگین خام میانگین درصدی ریسک پذیری ۵ ۱۷/۰۶ ۵۶/۸۶ کانون کنترل ۵ ۲۳/۴۶ ۷۸/۲۰ نیاز به موفقیت ۵ ۲۱/۳۱ ۷۱/۰۳ عملگرایی ۵ ۲۵/۲۲ ۸۴/۰۶ تحمل ابهام ۵ ۱۵/۱۲ ۵۰/۴۰ چالش طلبی ۵ ۲۱/۸۲ ۷۲/۷۳ پتانسیل کارآفرینی کل ۳۰ ۱۲۴/۵۷ ۶۹/۲۰ سرمایه اجتماعی دانشجویان نیز با ۲۹ گویه در سطح اندازه گیری رتبه ای با طیف شش قـسمتی کاملا موافق ، موافق ، تا حدی موافق ، تا حدی مخالف ، مخالف کامـلا مـخالف اندازه گیری شده است .
جدول شماره : ۶ نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در ارتباط با متغیرهای مسقل و ابعاد متغیر پتانسیل کارآفرینی ابعاد پتانسیل کارآفرینی متغیرهای مستقل ریسک کانون نیاز به تحمل عملگرایی چالش طلبی پذیری کنترل موفقیت ابهام اعتماد اجتماعی ۰/۰۰۴ ۰/۱۱۷* ۰/۰۴۷ ۰/۰۵۰ ۰/۰۱۶ ۰/۱۶۹** شبکه اجتماعی **۰/۱۵۹ ۰/۱۵۸** ۰/۱۵۷** ‐۰/۰۰۹ ۰/۰۱۷ ۰/۲۷۲** هنجار اجتماعی ۰/۰۴۰ ۰/۴۲۵** ۰/۴۲۴** ۰/۳۷۸** ‐۰/۰۲۸ ۰/۴۲۷** سرمایه اجتماعی کل ۰/۰۶۳ ۰/۳۳۴** ۰/۳۹۱** ۰/۰۰۴ ۰/۲۴۵** ۰/۲۹۳** *معنی دار در سطح ۰/۰۵؛ ** معنی دار در سطح ۰/۰۱ در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است تا میزان تأثیرگذاری متغیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن بر متغیر پتانسیل کارآفرینی اندازه گیری شده و سهم آین متغیر در تبیین تغییرات پتانسیل کارآفرینی مشخص شود.
هم چنین نتایج تحقیق حاضر، وجود همبستگی معنادار و مستقیم بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مؤلفه های مربوط به پتانسیل کارآفرینی یعنی ، ریسک پذیری ، کانون کنترل، نیاز به موفقیت ، عملگرایی ، تحمل ابهام و چالش طلبی است ."