چکیده:
اين پژوهش به منظور بررسي رابطه استفاده از شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان با هويت جنسيتي دختران نوجوان انجام شد. براي اين منظور از نظريه هويت اجتماعي جنكينز ، نظريه پرورش و نظريه شناخت اجتماعي بندورآ استفاده شد. روش پژوهش پيمايشي بود. جامــعه آماري اين پژوهـش دختران مشغول به تحصيل در مقطع دبيرستان سال تحصيلي 92-91 بوده اند. از بين جامـعه آماري، 185 نفر با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي نمونه گيري شده و اطلاعات مورد نياز به كمك ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري شد كه مقياس هاي هويت فردي، هويت جنسيتي، كليشه هاي جنسيتي و نقش جنسيتي را شامل بود. يافته هاي پژوهش نشان داد كه استفاده بيش تر دختران نوجوان از برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي به فاصله گرفتن آن ها از كليشه هاي جنسيتي و تفكيك نقش هاي جنسيتي منجر مي شود. همچنين استفاده دختران نوجوان از برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي هويت جنسيتي آن ها را مخدوش مي كند و آن ها را از هويت جنسيتي خود دور مي كند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥:بررسی تفاوت میانگین نمرات کلیشه های جنسیتی بر مبنای تماشا کردن یا نکردن ماهواره میانگین کلیشه های جنسیتی tآزمون فاقد ماهواره دارای ماهواره سطح معنیداری t مقدار درجۀ آزادی 183 4/63 0/000 13/94 16/72 طبق نتایج به دست آمده ، مقدار t برابر اسـت بـا ٤/٦٣- و تفـاوت میـانگین نمـرات در دو گروه مورد مطالعه از لحاظ آماری با حداقل سطح اطمینان ٩٥ درصد و حداکثر سطح خطای ٥ درصد (٠٠٠٠=sig) معنادار است ؛ پس میتوان گفت بین پایبندی به کلیشـه هـای جنسـیتی در کسانی که تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان تماشا می کنند و کسانی که تماشا نمـی کننـد، از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد.
همان طور که در پیشینۀ تحقیق نیز آمده است ، محققان در مطالعات خود دربارة هویت جنسیتی بر عوامل مختلفی تأکید دارند، برای نمونه عوامل اجتمـاعی (علمـی و علیـزاده ، ١٣٩١)، هویـت مادران (منادی و فرشی صبح خیز،١٣٨٩) وکم تر به نقش رسانه ها در شکل گیری هویت توجـه دارند، تنها مواردی که نویسندگان در جستجوی خـود بـه آن دسـت یافتنـد، پـژوهش بـاهنر و جعفری(١٣٩١)بود که به نقش تلویزیون بـه عنـوان رسـانه ملـی توجـه کـرده ودربـارة تـأثیر شبکه های تلویزیونی ماهواره ای نیز دانش (١٣٨٥) آن را بررسی کرده است ؛ درحالی کـه امـروزه با رواج روزافزون رسانه های گوناگون و دامن گستر بودن رسانه های جهانی ضرورت توجه بـه عامل رسانه در این میان بیش تر احساس می شود."