چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر تقسيم كار در خانواده بود. چارچوب نظري مقاله حاضر با استفاده از نظريه سرمايه اجتماعي تدوين شد. جامعه آماري 400 نفر از زنان متاهل شاغل در آموزش و پرورش شهر مشهد بودند. براي جمع آوري اطلاعات از روش پيمايش و تكنيك پرسشنامه استفاده شد. اطلاعات مورد نياز با شيوه نمونه گيري خوشه اي مرحله اي به دست آمده است، نتايج نشان داد كه به ترتيب، متغيرهاي ساخت قدرت، تعداد فرزندان، درآمد پاسخگو و سرمايه اجتماعي به طور كلي 5/21%تقسيم كار خانگي را تبيين مي كنند.
خلاصه ماشینی:
"آن دو این داستان را برای پدرشان بـازگو کردنـدو حضـرت شـعیب (ع ) تصـمیم گرفت برای جبران خدمت موسی (ع ) او رابه خانه اش دعوت کند؛ بـه همـین منظـور یکـی از دختران خود را به نزد موسی(ع ) فرستاد «فجاءته إحداهما»پس یکی از آن دوبه سراغ او آمـد، در حالی که در نهایت حیاگام برمی داشت «تمشی علی استحیاء»(سورة قصص ، آیه ٢٣) خداوند، به خوبی کیفیت حضور زنان در اجتماع و برخورد با مردان بیگانه را تشریح کـرده است ؛درآیۀ٢٣٤ سوره بقره نیز آمده است : باکی بر شما نیست ، در آن اموری که زنان در رابطه بـا خـودو از روی معـروف انجـام مـیدهنـد (فـلاجنـاح علـیکم فیمـا فعلـن فـی أنفسـهن بالمعروف )(سورة بقره ،آیه ٢٣٤) کلیشه های جنسیتی و اشتغال زنان والتر لیپمن نخستین کسی است که در کتابش با عنوان فرهنگ عامه ، تفکر قـالبی را بـه معنـای تصاویر ثابت و محدود در ذهن به کار برد(کیسی ٢٠٠٢،١: ١)در نظر او کلیشـه یـا تفکـر قـالبی شامل ؛ باورها، اندیشه هاو قالب های ساخته و پرداختۀذهنی بـود کـه بـه ادراکـات شـخص از محیط پیرامون خود، رنگ خاصی می بخشدو به صورت میرات اجتمـاعی از نسـلی بـه نسـلی دیگر منتقل میشود(ستوده ، ١٧٥:١٣٨٠ )کلیشه های جنسیتی مجموعه ای سازمان یافته از باورهـا دربارة زنان و مردان است .
کلیشه های جنسیتی دربرگیرندة اطلاعـات دربـارة ظـاهر جسـمانی ، نگرش ها، علایق ، صفات روانی، روابط اجتماعی و نوع شغل زنان و مردان اسـت (گولومبوک و فیوش ، ٢٨:١٣٨٤) محتوای کلیشه هـای جنسـیتی در توانـاییهـای مختلـف از جملـه توانـایی زبان آموزی از جمله توانایی زبان آموزی ،یادگیری زبان ، ریاضی و کامپیوترونظـایر آن موجـب میشودکه حتی در تقسـیم کـار اجتمـاعی و خـانگی نیـز نـوعی نـابرابری جنسـیتی مشـاهده شود(سلز،١٩٧٣به نقل از گولومبوک وفی وش ، ١٣٨٤)کلیشه های جنسیتی رفتارهـاو تفکراتـی هستند که به صورت مکرر انتظار میرود یک جنس در جامعه آن ها را ایفامی کند یـا آن چنـان بیندیشد(شهشهانی ، ١٣٨٠)یکی از پیش فرض های نظریۀطرح وارة جنسیتی ،به لحـاظ مفهـومی بسیار شبیه کلیشۀجنسیتی ، این است که عناصر دانش مربوط به جنسیت دربرگیرنـدة رفتارهـا، نقش ها، مشاغل و صفات است ."