چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي عوامل موثربر انگيزه-هاي زنان از تماشاي سريالهاي شبكه ماهواره-اي جم (GEM TV) است. اين پژوهش با توجه به نوع آرايش متغيرها و اهداف پژوهش در قالب طرحهاي همبستگي-مقايسه اي پي-ريزي شده است.جامعه آماري پژوهش شامل كليه زنان مخاطب سريالهاي شبكه جم در شهر كامياران است كه بااستفاده از نمونه-گيري گلوله برفي 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه اصلاح شده شهابي و جهانگردي است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمونهاي همبستگي، تي (t test) و تحليل واريانس استفاده شده است. نتايج نشان داد كه هرچه سن افراد بالاتر ميرود، تمايل افراد به تماشاي سريالهاي شبكه جم با انگيزه آموزشي كاهش مي يابد و در عوض تمايل آنها به تماشاي سريالهاي شبكه جم با انگيزه هاي تسهيل تعامل اجتماعي و فرار از واقعيات روزمره افزايش مي يابد. يافته ها حاكي از آن است كه انگيزه آموزشي افراد مجرد در تماشاي سريالهاي شبكه جم بيشتر از افراد متاهل است. همچنين نتايج نشان داد كه در تماشاي سريالهاي شبكه جم انگيزه هاي كسب آموزش و كسب پرستيژ اجتماعي در طبقات اقتصادي بالا نسبت به طبقات پايين بيشتر است و در عوض انگيزه هاي فرار از واقعيات روزمره و تسهيل تعامل اجتماعي در افراد طبقات پايين بيشتر است. در اين رابطه به نظر ميرسد كه طبقه، سن و وضعيت تاهل به عنوان اصلي ترين مولفه ها، در نوع انگيزه زنان از تماشاي سريال ها تاثير زيادي داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٦: آزمون تعقیبی توکی برای بررسی تفاوت میانگین انگیزه های تماشای سریال های شبکۀجم در بین طبقات اقتصادی طبقۀاقتصادی تفاوت انحراف سطح میانگین ها استاندارد معناداری طبقۀمتوسط به بالا 1/08 0/225 0/000 طبقه پایین 0/839 0/228 0/002 طبقۀمتوسط به پایین انگیزة آموزشی طبقۀبالا 2/07 0/217 0/000 طبقه پایین 1/83 0/220 0/000 طبقۀمتوسط به پایین 0/994 0/263 0/001 طبقۀمتوسط به بالا طبقۀپایین طبقۀ 0/733 0/262 0/029 متوسط به بالا 1/19 0/252 0/000 انگیزة فرار از واقعیت طبقۀبالا روزمره طبقۀمتوسط به پایین 0/849 0/256 0/006 طبقۀبالا طبقۀپایین طبقۀ 0/876 0/299 0/020 متوسط به بالا 1/11 0/289 0/001 انگیزة تسهیل تعامل طبقۀبالا اجتماعی طبقۀمتوسط به پایین 0/805 0/293 0/033 طبقۀبالا طبقۀپایین طبقۀ 0/553 0/170 0/008 متوسط به پایین طبقۀمتوسط به بالا طبقۀ 0/903 0/224 0/000 انگیزة کسب پرستیژ متوسط به پایین اجتماعی طبقۀبالا 1/20 0/213 0/000 طبقۀپایین 1/75 0/216 0/000 طبقۀمتوسط به پایین 0/852 0/258 0/006 طبقۀمتوسط به بالا با توجه به مقدار به دست آمـده بـر طبـق جـدول بـالا در متغیرهـای انگیـزه هـای تماشـای سریال های ماهواره ای شبکۀجم (GEM TV)؛ بین نمرة این متغیرها در تمامی طبقات اقتصادی ذکر شده در جدول فوق تفاوت معناداری در میانگین نمرات مشاهده شده است و در بین سایر طبقات اقتصادی( ذکر نشده ) تفاوت معناداری در میانگین مشاهده نشد.
بر اساس نتایج این یافته هامیتوان گفت که افراد مجرد -که معمولاسن پایین تـری هـم دارند-احتمالا با توجه به اینکه هویت آن ها هنوزبه طور کامل شکل نگرفته و احتمـالا نسـبت به افرادمتأهل مستعد انگیزة یادگیری بیشـتری هسـتندو بنـابراین ،میـزان انگیـزة آموزشـی در تماشای سریال های شبکۀجم بین آن ها (نسبت به زنان متأهـل ) بیشـتر اسـت ."