چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال مطالعه تاثير استفاده از فيس بوك بر تصور بدن جوانان بود. و به صورت پيمايشي و با ابزار پرسشنامه آنلاين محقق ساخته در ميان دانشجويان دختر و پسر دانشگاه اصفهان در سال تحصيلي 92- 91 اجرا شد. با روش نمونه گيري در دسترس و داوطلبانه حجم نمونه برابر با 344 نفر بود. نتايج نشان داد كه بين مدت زمان عضويت در فيس بوك، ميزان استفاده از فيس بوك، ميزان مشاركت و فعال بودن كاربران در فيس بوك و واقعي تلقي كردن محتواي فيس بوك با تصور بدن در ميان دانشجويان دختر و پسر رابطه معنادار مثبتي وجود دارد. همچنين فيس بوك توانسته است تصور كاربران نسبت به بدن را تغيير دهد. اين شبكه مجازي با تاثيرات شگرف خود باعث شده كه نگاه جوانان نسبت به بدن خود، ميزان رضايت از وضعيت بدني خويش، اهميتي كه به آن مي دهند و نيز وقت و سرمايه اي كه صرف آن مي كنند، به طور معناداري متفاوت شود.
خلاصه ماشینی:
"خواجه نوری و مقدس (١٣٨٨) در پیمایشی با عنـوان «رابطـۀ بـین تصـور از بـدن و فرایند جهانی شدن مطالعه موردی زنان شهرهای تهران ، شیراز و استهبان » در میان نمونـۀ ٢٢٠٠ نفری از زنان در این سه شهر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نظـام منـد و بهره گیری از نظریات گیدنز و رابرتسون ، به این نتایج دست یافتند که نـوگرایی ، آگـاهی نسبت به جهانی شدن ، استفاده از فناوری های اطلاعاتی - ارتباطی و شیوة زندگی ، همگی با تصور بدن رابطه داشته اند، اما استفاده از وسایل ارتباط جمعی پیشین هم چون رادیـو و تلویزیون داخلی ، روزنامه ها و مجلات رابطۀ معناداری با تصور بدن نداشته اند.
هین برگ ٢ (١٩٩٦) معتقد است که رسانه ها بـا تأکیـدی کـه بـر تصـور بـدن ایـده آل می گذارند، مسئول گسترش ایده های زیبایی و لاغری در میان افـراد و همچنـین فقـدان رضایت فرد از تصور بدن خود و نگرش ها نسبت به تغذیـه در او هسـتند.
همچنین با توجه به این که مفهـوم مـدیریت بـدن و تصـور بـدن بـه عنـوان بخـش جدایی ناپذیر هویت شخصی افراد شده است ، پیشنهاد می شـود مقولـه هـای مربـوط بـه مدیریت و تصور بدن به گونه ای در متون و محتـواهـای آموزشـی مربـوط در سـطوح دبیرستان و دانشگاه گنجانیده شود تا نـوع رفتـار متناسـب بـا هنجارهـا و ارزش هـای فرهنگی جامعه تجلی یابد، تا از این طریق بتوان تأثیرات رسانه ها و الگوهای بیگانـه را در حد ممکن محدود کرد."