چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناخت دیدگاه و ادراک دانشجویان دختر و پسر نسبت به کاربرد اینترنت و تعیین نوع استفاده آنها از اینترنت بود، هدف دیگر این پژوهش بررسی رابطه بین خرده مقیاسهای نگرشی یعنی خودکارآمدی و کلیشههای جنسیّتی با نوع استفاده از اینترنت بود. به این منظور 421 دانشجوی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی انتخاب شدند و در بین آنها پرسشنامه سه بخشی شامل: الف) اطلاعات جمعیتشناختی، نوع و میزان استفاده از امکانات اینترنت، ب) پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی دانیف وکافتروس (2002) و ج) پرسشنامه محقق ساخته کلیشههای جنسیّتی توزیع شد. یافتهها نشان داد که بین خودکارآمدی و کلیشههای جنسیّتی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که پسران نسبت به دختران خودکارآمدی بالاتری داشتند و از کلیشههای جنسیّتی منفی کمتری بهرهمند بودند. همچنین یافتهها نشان میدهد که بین خودکارآمدی و کلیشههای جنسیّتی با نوع کاربرد اینترنت رابطه معنادار وجود دارد؛ بدین معنا که هرچه دانشجویان از کلیشههای جنسیّتی منفی کمتری بهرهمند بوده و خودکارآمدی بالاتری داشته باشند به همان نسبت میزان استفاده آنها از اینترنت بهطور متنوعتری افزایش مییابد؛ اگرچه این افزایش در هر دو جنس معنادار مشاهده شد، ولی پسران از ابزارهای گوناگون اینترنتی بیش از دختران بهره میگرفتند.
خلاصه ماشینی:
"Ivari & Ervasti مثبتی دربارة رایانه به پسران می دهند(کوپر،۲۰۰۶)، همانند رایانه فرصت مناسـب بـرای مـردان است ، مردان مهندسان بهتری درعلوم رایانه هستند، پسران ازتوانایی واسـتعداد بـیش تـری در علوم رایانه ای دارند وغیره ( لی وکیرکـوپ ،۲۰۰۵)؛ ایـن عوامـل باعـث مـی شـود پسـران بـا واکنش های مثبت به شیوه های گوناگون ، با رایانه کار کنند وتصورات مثبتی دربـارة آن داشـته باشند؛ اما این امر دردختران به گونه ای متفاوت به کار برده می شود.
یافته های این پژوهش حاکی ازآن است که یکی ازدلایلی که می تواند نگرش ونحوة استفاده دانشجویان دختر را در کار با اینترنت تحت تأثیر منفی قرار دهد، پایین بودن اعتماد به نفـس برخاسـته ازکلیشـه هـای فرهنگی واجتماعی دردختران نسبت باکار اینترنت است (هرچند پژوهش حاضر رابطة بـین کلیشه های جنسیتی وتأثیر آن برخودکارآمدی ،سپس تأثیر ایـن عوامـل واسـطه ای را بـر نـوع استفاده ازاینترنت مستقیما دردختران وپسـران بررسـی نکـرد، کـه یکـی ازمحـدودیت هـای پژوهش کنونی است ، لیکن پاسخ کاربران پژوهش حاضر نشان می دهد دخترانی که بیش تـر بـه کلیشه های جنسیتی منفی نسبت به کاربران زن معتقد بوده اند« اینکه مردان مهارت وتوانمنـدی بیش تری درکار با رایانه برخوردار بوده »یا «محیط مجازی اینترنـت محیطـی مردانـه دارنـد»از اعتماد به نفس وخودکارآمدی کم تری درکار با اینترنت بهره مند بودنـد وبـه همـان نسـبت از اینترنت کم ترلذت می بردند وازآن کم تراستفاده می کردند.
Adeboye, Flynn& Darlington اشاره کرد که برخی ازمطالعات نشان می دهد که کلیشه های جنسیتی دردختـران تحـت تـأثیر نگرش والدین است (زمانی ۱۳۸۵، ۲۰۱۰؛کوپر وویور،۲۰۰۳-۲۰۰۶)که این کلیشه ها با توجـه به سطح تحصیل والدین ونوع شغل والدین معنادار ذکر شده است (شعشانی وخلیلی ، ۲۰۰۱)."