چکیده:
زمینه: وجود اخلاق حرفهای در مدیران آموزشی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی میباشد.روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی (کیفی/کمی) صورت گرفته است. جامعه پژوهشی در بخش کیفی عبارت است از کلیه اساتید و دانشجویان گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزادکرمانشاه که از میان آنها 13دانشجوی ترم دوم در مقطع دکترا و7 نفر از اساتید بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بود که نمونهای به تعداد 375 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از آن جامعه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل اطلاعات ازآزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده گردید.یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که اخلاق حرفهای دارای هشت مؤلفه اساسی میباشد که عبارتانداز: اخلاق عدالت محوری، اخلاق حمایت محوری، اخلاق فکری، اخلاق فایده محوری، اخلاق آموزشی، اخلاق ارتقاء سازمانی، اخلاق وظیفه محوری و در نهایت اخلاق حقوق محوری است. همچنین یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای مدیران آموزشی کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی میشود. اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد. (05/0 p<).
نتیجهگیری: رعایت اخلاق حرفهای مدیران آموزشی در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلند مدت سازمان را تضمین کند.
خلاصه ماشینی:
"سوال 2: وضعیت موجود اخلاق حرفهای مدیران آموزشی مدارس مورد مطالعه چگونه است؟ جدول 4 نشان میدهد، میانگین و انحراف معیار برای مؤلفه اخلاق عدالت محوری به ترتیب برابر با 64/26 و 373/8 ؛ مؤلفه اخلاق حمایت محوری 18/24 و 444/8 ؛ مؤلفه اخلاق فکری 60/22 و 530/7؛ مؤلفه اخلاق فایده محوری 31/32 و 915/10؛ مؤلفه اخلاق آموزشی 25/15 و 932/4 ؛ مؤلفه اخلاق ارتقاء سازمانی 53/12 و 16/4 ؛ مؤلفه اخلاق وظیفه محوری 8/15 و 10/5 و برای مؤلفه اخلاق حقوق محوری 74/12 و 411/4 میباشد.
سوال 3: وضعیت مطلوب اخلاق حرفهای مدیران آموزشی مدارس مورد مطالعه چگونه است؟ جدول 5 نشان میدهد، میانگین و انحراف معیار برای مؤلفه اخلاق عدالت محوری به ترتیب برابر با 90/45 و 122/4؛ برای مؤلفه اخلاق حمایت محوری 51/41 و 650/3 ؛ مؤلفه اخلاق فکری 59/41 و 601/3؛ مؤلفه اخلاق فایده محوری 65/57 و 535/6 ؛ مؤلفه اخلاق آموزشی 60/27 و 581/2 ؛ مؤلفه اخلاق ارتقاء سازمانی 07/23 و 252/2 ؛ مؤلفه اخلاق وظیفه محوری 59/27 و 566/2 مؤلفه اخلاق حقوق محوری برابر با 02/23 و 947/1 میباشد.
سوال 4: آیا بین وضع موجود و وضع مطلوب اخلاق حرفهای مدیران آموزشی مدارس مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد؟ با توجه به جدول 6، پس از تحلیل شکاف میانگین و انحراف معیار برای مؤلفه اخلاق عدالت محوری به ترتیب برابر با 26/19 و 251/4 ؛ برای مؤلفه اخلاق حمایت محوری 33/17 و 794/4؛ برای مؤلفه اخلاق فکری 99/18 و 929/3؛ برای مؤلفه اخلاق فایده محوری 34/25 و 38/4؛ برای مؤلفه اخلاق آموزشی 53/12 و 351/2؛ برای مؤلفه اخلاق ارتقاء سازمانی 54/10 و 764/1؛ برای مؤلفه اخلاق وظیفه محوری 51/12 و 444/2 و برای مؤلفه اخلاق حقوق محوری برابر با 28/10 و 437/2 میباشد."