چکیده:
به دنبال عدم موفقيت سياستهاي رشد و توسعه اقتصادي و بروز نارضايتي هايي در اجراي اين سياست ها، مباحث مربوط به رضايت از زندگي در بين انديشمندان مختلف مطرح شد. به نظر ايشان عوامل مختلفي مي توانند بر رضايت از زندگي افراد اثرگذار باشند كه يكي از مهم ترين آن ها وضعيت دينداري افراد و شرايط ديني و مذهبي جامعه مي باشد. اين مقاله با روش تحقيق اسنادي و با تحليل ثانويه داده هاي آماري موج پنجم پيمايش ارزش هاي جهاني با نمونه اي 2667 نفري در ايران به آزمون فرضيات پرداخته است. نتايج نشان مي دهد ضريب استاندارد اثرگذاري دينداري بر رضايت از زندگي 14/0 مي باشد. بعلاوه اين كه ابعاد مختلف دينداري اثر يكساني در ميزان رضايت از زندگي ندارند به اين صورت كه اعتقاد به خدا و نيز مشاركت در مناسك جمعي ديني رضايت از زندگي بالاتري را براي فرد به همراه مي آورند. همچنين نتايج گوياي اين امر است كه شرايط مذهبي جامعه ايراني محيط مناسبي را براي افزايش سطح رضايت از زندگي مومنان فراهم آورده است.
خلاصه ماشینی:
"حال سوال اینجاست که بـا توجـه به جایگاه رفیع دین در ایران ، این فرانهاد به چه صورت و از طریق چه مکانیسمی بر رضـایت از زندگی افراد موثر بوده است ؟ از این رو این پژوهش سعی دارد ضمن بررسی نظری ادبیات مربوط به رضایت از زندگی و با استناد به داده های موج پـنجم پیمـایش ارزش هـای جهـانی ١ و بـه کـارگیری مـدل معادلـه ساختاری ٢ رابطه میان دینداری و ابعاد آن را با رضایت از زندگی بررسی نماید.
شکل ٤- مدل اندازه گیری متغیر پنهان رضایت از زندگی برای مقایسه میانگین گروه ها بر حسب متغیرهای مختلف / فرضیه سوم نیز با توجه به داده های جدول تایید می شود بـه ایـن صـورت کـه مشـارکت در مناسک اجتماعی مذهبی می تواند سطح بالاتری از رضایت از زندگی را به ارمغان بیاورد بـه ایـن - صورت که با مرجع قرار دادن عدم حضور فرد در مسجد می بینیم که اختلاف میانگین رضـایت از زندگی بین دو گروهی که در مساجد حضور می یابند و یا حضور نمی یابنـد بـه میـزان ٠/٢١٤ از 1 -Measurement Invariance صفر اختلاف پیدا می کند و این امر به این معناست که با اطمینان ٠/٩٥ کسانی که در بعد اجتماعی دینداری فعالترند(حضور بیشتری در مناسک جمعی دینی دارند) رضایت بیشتری از زندگی دارند.
Culture, Personality, and Subjective Well- Being:Integrating Process Models of Life Satisfaction, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 82, No. 4, 582–593 Schyns, Peggy (1998)Cross National Differences in Happiness: Economic And cultural Factores Explored, Social Indicator Research,43: 3-26."