خلاصه ماشینی:
شاید به گمان برخی سیاسیون ، بهترین و آسان ترین روش برای ساخت و پاسداشت نظم عمومی ، به کارگیری زور و قوه ی قهریه باشد، حال آن که این گمان در تقابل با دیدگاه پیش گفته است و سنت نبوی (ص ) نیز بی پایه بودن چنین گمانی را تأیید می کند.
ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه خور داری دوستان را کجا کنـی محروم تو که با دشمن این نظر داری (سعدی ) این نمونه های پیش رو، خود گواهی دیگر بر درستی گفته ی پیشین ماست که ؛ اخلاق حسنه و نظم عمومی به هم وابسته و پیوسته اند و از همین روست که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز دولت ناگزیرشده که خودش در وهله ی اول اخلاقی عمل کند و در وهله ی دوم محیط جامعه را نیز اخلاقی کند (مقدمه ی قانون اساسی و نیز بند ١ اصل سوم و اصول دهم ، چهاردهم و یکصد وبیست ویکم )، و در چنین حال و هوایی است که اخلاق حسنه در لایه های گوناگون جامعه نیز رسوخ کرده و گسترش می یابد و در نتیجه ی آن نظم عمومی پایدار و قابل قبولی در جامعه جریان می یابد.