چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی با تاکید بر آموزههای دینی برتابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان چهاردانگه انجام گردید. پژوهش مورد مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان چهاردانگه تشکیل دادند. به منظور انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه کنترل(15نفر) جایگزین شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد. گروه آزمایش مدت 9 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش مثبتاندیشی بر مبنای آموزههایدینی قرار گرفتند. در پایان دوره آموزش، پسآزمون اجرا گردید.پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و فرم کوتاه رغبتسنج شغلی استرانگ بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که 1- بین عملکرد دو گروه در پسآزمون تابآوری تفاوت معناداری وجود دارد .2- بین عملکرد دو گروه در پسآزمون رغبتشغلی ، تفاوت معناداری وجود دارد،.در مجموع مثبت اندیشی بر مبنای آموزههای دینی موجب بهبود نسبی شاخص تابآوری و تغییر نسبی در رغبتهای شغلی تحصیلی دانشآموزان شده است.
This research investigates the impact of training positive thinking skills with emphasis on religious teachings on resilience and vocational interest of freshman students of Chahardangeh county high schools. This Quasi-experimental research performed with a pretest/posttest control group and the statistical society includes freshman female students of Chahardangeh high schools. A total of 30 students were selected by the random sample cluster method. Half of the population was randomly classified as the test group and the remainder comprise the control group. The pretest was implemented on both groups. The test group had nine، 90 minute educational classes about positive thinking according to religious teachings. After the classes the post test was implemented. The surveys used in this research were Strong Vocational Interest short form and Conner-Davidson Resilience Scale. Collected data was analyzed with SPSS software. The results of this research indicated that 1. There are meaningful differences between two groups’ performances in resilience posttest. 2. There are meaningful differences between two groups’ performances in vocational interest posttest. In conclusion، positive thinking according to religious teachings has resulted in relative improvements in students’ resilience and relative changes in their vocational interest.
خلاصه ماشینی:
"مهارت های مثبت اندیشی از طریق آموزش های مناسب در زمینه شناخت منبع هستیآفرین ، شناخت خویشتن خویش ، دعا و نیایش به درگاه باریتعالی و توکل بر آن منبع هستیبخش میتواند بر بعد" استفاده از منابع معنوی و پویایی" در دانش آموزان اثرگذار باشد یکی از عوامل حمایتی که میتواند در افزایش تـاب آوری و مقاومت در برابر فشارهای روانی، افسردگی و اضطراب فرد را مقاوم کند مذهب ، معنویت و هوش معنوی است ، در واقع همان چیزهایی کـه در فرهنگ کشور بـه آن اعتقاد وجود دارد و نقش باورها، هنجارها، عقاید و ارزش ها را در فعالیت هایی که بر فرد بر عهده میگیرد نشان میدهد.
بررسی اثربخشی مهارت مثبت اندیشی بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری دانش آموزان سال اول دبیرستانی منطقه ١٨ شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی حسین ثابت ،فریده ،جوبائیان ، فرحناز، فرح بخش ، کیومرث (١٣٩٣).
تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی دهقان ، فاطمه ، پیریکامرانی، مرضیه ،کرمی،جهانگیر (١٣٩٤).
بررسی تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان زیرکوه ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی نادی راوندی، مریم ، صدیقی ارفعی، فریبرز (١٣٩٤).
The Study of the Relationship between Academic Self-efficacy and Resilience in High School Students, Academic Journal of Psychological Studies, Vol. 4, Issue 3, 53-65 Rostam, Mohammad, Younesi, Seyed Jalal, Movallali, Guita, Farhood, Driush, Biglarian, Akbar (2014)."