چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ي باورهاي فراشناخت با خودتنظيمي تحصيلي و تعارض دانش آموزان و والدين انجام شد. روش پژوهش همبستگي بود. جامعه ي مورد نظر تمامي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصيلي 95-1394 بودند كه از ببين آنها206 نفر به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه باورهاي فراشناخت ولز و كاترايت-هاتون (2004)و بروك، پرسشنامه خود تنظيمي تحصيلي ريان و كانل (1989) و مقياس تاكتيك هاي تعارض اشتراس (1990) بود.نتايج ضريب همبستگي پيرسون نشان داد كه بين نمره كلي باورهاي فراشناخت و باور مثبت و خود آگاهي شناختي با نمره كلي خودتنظيمي و همه ابعاد آن رابطه منفي و معناداري وجود دارد.بين ضرورت كنترل افكار وكنترل ناپذيري از ابعاد باورهاي فراشناخت با خودتنظيمي بيروني، خودتنظيمي درون فكني شده و خودتنظيمي كلي رابطه منفي و معناداري وجود دارد.بين نمره كلي باورهاي فراشناخت و ابعاد باور مثبت، كنترل ناپذيري و ضرورت كنترل افكار با پرخاشگري كلامي و تعارض كلي رابطه منفي و معناداري وجود دارد. بين كفايت شناختي از ابعاد باورهاي شناختي با پرخاشگري كلامي، خشونت و نمره كلي تعارض ولي- فرزندي رابطه منفي معناداري وجود دارد.نتايج رگرسيون گام به گام نشان داد كه 15/0 واريانس خودتنظيمي تحصيلي با متغيرهاي خودآگاهي شناختي و باور مثبت درباره نگراني و 021/0 واريانس مربوط به تعارض ولي-فرزندي به وسيله باور كفايت شناختي تبيين مي شود. مشاوران و معلمان با استفاده ازاين يافته ها مي توانند ضمن افزايش ديدگاه دانش آموزان در مورد باورهاي فراشناخت، خودتنظيمي تحصيلي و تاكتيك هاي حل تعارض آنها را غني سازند.
The purpose of the present research was toinvestigation ofthe relationship between metacognitive beliefs with academic self-regulation and parents-students conflict.Method study was correlation andand the statistical community was all girls students from Tehran city، who were enrolled in the 1394-95 academic year.The sample group was included 206 students that were selected by random clusterSampling. Assessment instruments was Wells& Cartwright-Hatton(2004)metacognitive beliefs questionnaire، Ryan & Conell (1989) academic self-regulationquestionnaire and Straus(1990) conflict tactics scales questionnaire.data was analyzed by using Pearson correlation coefficient، simple regression and stepwise multiple regression. The results showed that there is negative significant correlation between metacognitive beliefs ،positive beliefs and cognitive self consciousness with academic self-regulation. there is negative significant correlation between need to control thoughts and uncontrollability/danger with with academic self-regulation ، Introjected regulation and external regulation. there is negative significant correlation betweenmetacognitive beliefs،positive beliefs، uncontrollability/danger and need to control thoughts with parents-students conflict and verbal aggression.there is negative significant correlation between cognitive confidence parents-students conflict،verbal aggression and violence. Stepwise regression analysis showed that cognitive self consciousness and positive beliefs، could explain 0/15of variance inacademic self-regulation. Also cognitive confidence could explain 0/021 of variance in parents-students conflict. Counselors andteachersusingthese findingsandtaking into account theeducationaland psychological interventionscan beroundprogramwithincreasingstudents'viewsabout،theirmetacognitive beliefs.
خلاصه ماشینی:
Tan, Moulding, Nedeljkovic & Kyrios مرور ادبیات نظری و پژوهشی مشخص میکند پژوهش هایی که به بررسی باورهای فراشناخت دررابطه با خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پرداخته باشند، بسیار اندک هستند و از سوی دیگر پژوهش هایی که به بررسی رابطه باورهای فراشناختی و تعارض ولی- فرزندی پرداخته باشند، یافت نشد، لذا انجام پژوهشی که به بررسی رابطه و قدرت پیش بینی باورهای فراشناختی و تعارض ولی فرزندی و خودتنظیمی تحصیلی بپردازد، اهمیت دارد.
میانگین و انحراف استاندارد باورهای فراشناخت دانش آموزان مورد مطالعه متغیر میانگین انحراف استاندارد کمینه بیشینه باورهای مثبت درباره نگرانی ١٥/٦٦ ٤/٢٨ ٧ ٢٤ کنترل ناپذیری و خطر افکار(باور منفی ) ١٤/٧١ ٤/٣٨ ١٢ ٣٣ کفایت شناختی ١٦/٨٤ ٤/١٨ ٧ ٢٠ خودآگاهی شناختی ١١/٧١ ٣/٣٠ ٤ ١٤ ضرورت کنترل افکار ١٣/٩٠ ٣/٤٤ ٩ ٢٨ نمره کلی باورهای شناختی ٧٢/٨٤ ١٣/٧٣ ٦٢ ١٠٣ تنظیم بیرونی ٢٤/٤٢ ٣/٦٤ ١٨ ٤٠ تنظیم درون فکنی شده ٢٦/٩٧ ٤/٧٨ ١٦ ٦١ تنظیم مشخص شده ٢١/٢٠ ٣/٦٤ ٧ ٢٤ انگیزش ذاتی ٢٠/٢٣ ٣/٦٤ ١٠ ٢٣ خودتنظیمی تحصیلی کلی ٩٢/٨٤ ١٣/١٢ ٦٤ ١٢٢ شاخص خودمختاری نسبی (RAI) ٤١/١٣ ٨/٦٠ ١١ ٦٠ استدلال 25/50 6 2/56 12/70 پرخاشگری کلامی ٨/٧٩ ٣/٥٤ ٥ ٢٣ خشونت 18/50 5 2/73 7/36 تعارض کل ٢٨/٨٧ ٥/٩٥ ١٨ ٥٦ همان طور که در جدول ١ مشاهده میشود، از بین باورهای فراشناختی کفایت شناختی و باورهای مثبت ، بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده اند.
Self-regulated learning strategies &academicachievement in online higher education learning environments: A systematic review.
Relationships between Metacognition, Self-efficacy and Self-regulation in Learning Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies.