چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي الگوي مشاوره اي سفير مستخرج از داستانهاي منطق الطير بر افزايش معناداري زندگي بود. جهت تعيين اثربخشي اين الگو بر افزايش معناداري زندگي از روش آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه پژوهش شامل كليه دانشجويان دختر مقطع كارشناسي دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي بود كه در سال تحصيلي 93-1392 مشغول به تحصيل بودند. جهت ارزيابي اثربخشي الگوي حاضر از پرسشنامه معناداري زندگي مورگان و فارسيدز (2009) استفاده شد. نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه الگوي مشاوره اي سفير بر افزايش معناداري زندگي موثر بوده است. لذا محورهاي مشخص شده در اين الگو مي تواند در فرآيند درمان مراجعان بومي مورد استفاده قرار گيرد و مسير درمان را طرح ريزي نمايد.
خلاصه ماشینی:
همچنین پژوهش های زیادی مبتنی بـر اثربخشـی مشـاوره گروهـی بـه شـیوه معنادرمـانی فرانکل به عنوان تنها رویکرد شناخته شده و متمرکز بر ایجاد معنا صورت پذیرفتـه اسـت از جمله اثربخشی معنادرمانی گروهی بر کاهش رنج و یافتن معنا در نوجوانان مبتلا به سـرطان (کانگ و همکاران ٤، ٢٠٠٩)، بر امید به زندگی و سلامت عمـومی بیمـاران دختـر تالاسـمی (غلامی و همکاران ، ١٣٨٨)، بر کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس در بیمـاران مبـتلا به ام .
K & Berrett, M بنابراین در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا بـا بهـره گـرفتن از الگـوی پیشـنهادی سفیر که برمبنای مفاهیم منطق الطیـر عطـار طراحـی شـده اسـت معنـاداری زنـدگی بررسـی گردد.
از آنجـا کـه بیشـتر مثنویهای عطار به شعر تعلیمی اختصاص پیدا کرده است ، و بـا توجـه بـه اهمیـت توجـه بـه معنویت و داده های مذهبی فرهنگ های مختلف در اثربخشی جلسات روان درمانی، محقـق در پژوهش پیش رو درصدد است تا مفهوم معناداری در زندگی را به عنوان یکی از مسـائل مهم و مورد نظر عطار مورد بررسی قرار دهد و از طریق اجرای الگوی مشاوره ای مسـتخرج از داستان های منطق الطیر به بررسـی اثربخشـی آن در معنـاداری زنـدگی دانشـجویان دختـر مقطع کارشناسی بپردازد.
نتـایج پژوهش در بخش ارزیابی اثربخشـی الگـوی مشـاوره ای سـفیر نشـان داد کـه ایـن الگـو بـر افزایش معناداری زندگی مؤثر است .