چکیده:
از آن جا كه از مهمترين عوامل بقاء سازمان، پاسخگويي مناسب به توقعات ذينفعان سازماني مي -
باشد، امروزه ذينفعان سازماني با حق انتخاب، كالا يا خدمات با كيفيت پايين را نميپذيرند و سازمانها
كه با آحاد ذينفعان سازماني در ارتباط هستند، بايد بتوانند به توقعات عقلايي جوابگو باشند. چون بحثي
كه اينك در محافل مديريت جامعهشناسي مطرح است، بقاء و پايداري سازمان در جامعه است. در اين
راستا، هدف اين بررسي يافتن راهكارهايي مناسب و كاربردي جهت افزايش رضايت ذينفعان سازماني از
سازمانها است تا اين راهكارها بتواند مديران را در جهت تصميمگيري مناسب ياري رساند. لذا با اين
فرضيه كه مهندسي سازماني موجب جلب رضايت ذينفعان سازماني ميگردد و با اين سئوال كه آيا
مطلوبيت مهندسي سازماني بر رضايت ذينفعان سازماني تاثير دارد با آزمايش نظام يافته فرضيه، جهت
بررسي راهكارهاي مربوطه با روش توصيفي ميداني و ارايه پرسشنامههايي به جامعه آماري اين تحقيق
شامل دو گروه ذينفعان سازماني و كاركنان 10 سازمان مختلف، اطلاعات لازم كسب و نتايج حاصله
تأييد فرضيه را نشان داد. در واقع فرض 1H با اطمينان 95 % تأييد و نتيجه گرفته شدكه كليه اين عوامل
موجب جلب رضايت ذينفعان سازماني ميگردند.
One of the most important factors in the survival of an organization is to properly meet the expectations of organizational stakeholders. Nowadays, organizational stakeholders with the right to choice do not accept low quality goods or services and organizations which are associated with organizational stakeholders should be held accountable to rational expectations. This study seeks to find suitable solutions to increase the satisfaction of organizational stakeholders from organizations that these solutions help managersto make appropriate decisions. So considering this hypothesis that the organizational engineering can be resulted in organizational stakeholder's satisfaction, this paper studies the effect of important factors such as organizational stakeholder's satisfaction in 10 different organizations and with 95 percent, confidence found that correlation of them is positive. It means that, all these factors can cause to the organizational stakeholder's satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"سپس برای نظرسنجی به دلیل عدم امکان بررسی کل جامعه آماری و نامحدود بودن اندازه آن، از روش نمونهگیری خوشهای و برای تعمیم نتایج آن به جامعه آماری، از فرمول n=Zα/2P(1-P)÷ e2 استفاده شد که در آن n تعداد افراد نمونه، e درجه خطا (5%=α) با ضریب اطمینان 95% (96/1=Zα/2)، p نسبت مورد نظر درنمونه و احتمال موفقیت بامقدار (5/0=p) و حداکثر مقدار اشتباه (7%=d) درنظر گرفته شد که با جاگذاری در فرمول، تعداد نمونه لازم 215 تعیین شد ولی به طور تصادفی و در عمل تعداد 354 پرسشنامه که پس از تحویل حضوری و یا ارسال با پست معمولی و الکترونیکی به جامعه آماری این تحقیق شامل ذینفعان سازمانی، اربابانرجوع و کارکنان سازمانهای مختلف شمال غرب کشور از ابتدای سال 94 تا اوایل 95، اطلاعات لازم کسب شدکه خلاصه آمار آنها درجدول شماره (1) آورده شده است.
از این رو توصیه میشود تا با استفاده از تحقیقات انجام شده به جمعبندی منسجم و قابل اتکا از نتایج تحقیقات مزبور دست یافته و مدیران عالی سازمانها باید رشد کارکنان خود را بر اساس یافتههای این پژوهش و با ایجاد شرایط مناسب مهندسی سازمانی، روابط افراد، نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی و فضای سازمانی و روشهای کار به نحوی هدایت کنند که آنها بتوانند به ذینفعان سازمانی و اربابان رجوع سازمان بهتر خدمت کنند."