چکیده:
وقتي سانحه يا حادثه اي اتفاق م يافتد مسئولين مربوطه تحقيق كاملي براي يافتن علت حادثه انجام می دهند. مطابق انكس 13 كنوانسيون شيكاگو 1945 ، هدف اساسي و مهم در تحقيق از سوانح و حوادث بايستي جلوگيري از حوادث و سوانح مشابه در آينده باشد. هدف از تحقيق و تفحص شناخت مقصر حادثه و يا تحميل مسئوليت به افراد نمي باشد. در اكثر كشورها، مقررات خاصي به تصويب رسيده است كه مانع مي شود دستگاه قضايي به تمام اطلاعات فني و شخصي كه در نتيجه تحقيقات سانحه يا حادثه به دست آمده است دسترسي داشته باشد. اين مقاله زمينه هاي حقوقي تحقيق در حوادث و سوانح هوايي در حقوق بين الملل را مورد بررسي قرار داده و پيشنهاداتي براي اصلاح قوانين ايران خواهد نمود.
خلاصه ماشینی:
"به موجب آن در سه مورد زیر دولت ها ممکن اسـت اطلاعـات ایمنی را منتشر نمایند: الف ) وقتی که شواهدی موجود باشد که نشان دهد عملی انجام شده است که طبق قانون داخلـی آن دولت ، آن عمل با انگیزه وارد کردن خسارت صورت گرفته یا بـا علـم بـه اینکـه معمـولا خسارت در نتیجه آن عمل وارد می شود، یا به نحوی باشد که طبق قـوانین دولـت مزبـور آن عمل معادل با خلاف کاری عمدی تلقی شود؛ یا ب ) وقتی که مسئولین ذی ربط تشخیص دهند شرایط موجود منطقا دلالت بر این دارد که عمـل انجام شده به قصد وارد کردن خسارت صورت گرفته و یا اینکه عامل می دانسـته کـه عمـل وی معمولا منجر به خسارت می شود و یا عمل به نحوی بـوده کـه نشـان از خـلاف کـاری عمدی یا معادل آن می باشد؛ یا ج ) مسئولین مربوطه پس از بررسی موضوع به ایـن نتیجـه برسـند کـه انتشـار اطلاعـات بـرای رسیدگی قضایی ضرورت دارد و اینکه منافع ناشی از انتشار آن بر منافعی که عدم انتشـار آن در سطح ملی و بین المللی خواهد داشت غلبه دارد.
C. Cir. 1999) Cited in William Janicki, Aircraft Accident Reports and Other Government Documents: Evidentiary Use in International Air Crash Litigation in the United States, 74 J.
8. William Janicki, "Aircraft Accident Reports and Other Government Documents: Evidentiary Use in International Air Crash Litigation in the United States", 74 J."