چکیده:
کنوانسیون ملل متحد در مورد قراردادهاي حمل » ، مجمع عمومی ملل متحد در دسامبر 2008
را تصویب کرد. کنوانسیون مزبور که به « بین المللی کالاها به صورت کلی یا جزئی از طریق دریا
معروف شد در 23 سپتامبر 2009 (اول مهر 1388 ) منتشر گردید. در صورت « مقررات روتردام »
فراگیر شدن ای ن کنوانسیون مسئولیت هاي متصدیان حمل افزایش و فهرست طولانی
مصونیت هاي آن ها کاهش خواهد یافت. همچنین تعهد متصدیان حمل و نقل در کاربست
مراقبت هاي لازم براي قابلیت دریانوردي کشتی به تمام طول سفر گسترش یافته و دیگر به قبل
از حرکت کشتی یا شروع سفر (طبق مقررات لاهه) محدود نخواهد ماند. همچنین با ابداع ایده ي
عامل حمل دریایی در این کنوانسیون، تعداد اشخاصی که این احکام بر آن ها اعمال خواهد شد
افزایش یافته و آن ها نیز تابع تعهدات و مسئولیت هاي متصدي حمل و نقل خواهند بود . سقف
محدودیت مسئولیت متصدي حمل و نقل نیز به ازاي هر بسته یا هر کیلو افزایش خواهد یافت.
کنوانسیون روتردام برخلاف کنوانسیون هاي پیشینِ یک طرفه، به نفع فرستنده یا متصدي
حمل و نقل عمل ننموده است. پیوستن به این کنوانسیون یک بازي برد - برد را، هم براي
کشورهاي متصدي حمل و هم براي کشورهاي فرستنده از قبیل کشور ما به ارمغان می آورد.
خلاصه ماشینی:
"یا چند مورد از حوادث یا اوضاع واحوال زیر منجر به فقدان، خسارت یـا تـاخیر شـده و یـا در بـروز آنها نقش داشته است : (الف ) بلایای طبیعی (قوه قهریه ١)؛ (ب ) مخاطرات جدی ، خطرها و یا تصادفات در دریا یا در سایر آب های قابل دریانوردی ؛ (پ ) جنگ ها، خصومت ها، درگیـری هـای مسـلحانه ، دزدی دریـایی ، تروریسـم ، شـورش هـا و آشوب های داخلی ؛ (ت ) محدودیت های قرنطینه ای، دخالـت یـا مـانع تراشـیهـای دولـت هـا، مقامـات عمـومی ، حکم رانان و مردم شامل توقیف ، دستگیری و ضبط کـه هـیچ کدامشـان قابـل انتسـاب بـه متصدی حمل یا هیچ کدام از اشخاص مورد اشاره در ماده ١٨ نباشد؛ (ث ) اعتصابات ، تحریم ها، توقف کار یا نیروی کار؛ (ج ) آتش سوزی در کشتی ؛ (چ ) نقص (فنی ) پنهان به نحوی که با اقدامات متعارف قابل تشخیص نباشد؛ (ح ) فعل یا ترک فعل فرستنده ، فرستنده اسنادی ، کنتـرل کننـده یـا هـر شـخص دیگـری کـه فرستنده یا فرستنده اسنادی مطابق مواد ٣٣ یا ٣٤ در قبال اعمال او مسئول میباشند؛ (خ ) بارگیری ، جابه جایی ، صفافی یا تخلیه به موجب قراردادی که طبق ماده ١٣(٢) منعقد شده ، انجام شده باشد، مگر این که متصدی حمل یا عامل بـه نماینـدگی از طـرف فرسـتنده یـا فرستنده اسنادی یا گیرنده کالا عملیات مذکور را انجام داده باشند؛ (د) کاهش حجم یا وزن یا هر گونه فقدان یا خسارتی که ناشی از نقص ذاتی ، نقص در کیفیت یا فساد در کالا باشد؛ (ذ) نارسایی یا شرایط ناقص در عدل بندی یا علامت گذاری کالاها که توسط متصدی حمل یـا به نمایندگی از وی انجام نشده باشد؛ (ر) نجات یا تلاش برای نجات جان انسان ها دردریا؛ (ز) اقدامات معقول به منظور حفظ یا تلاش برای حفظ اموال در دریا؛ 1."