چکیده:
هدف اين مقاله، تعيين نقش نگرش نسبت به تحصيلات و تصميم به ادامه تحصيل بر تصميم گيري درباره فرزندآوري در بين زنان در شرف ازدواج شهرستان نيشابور مي باشد. روش تحقيق: اين مقاله بر اساس داده هاي يك پيمايش بر روي 415 نفر از زنان در شرف ازدواج 10 تا 39 ساله كه براي انجام آزمايشات و شركت در كلاس هاي مشاوره ي قبل از ازدواج در آبان و آذرماه سال 1392 به آزمايشگاه مرجع سلامت اين شهرستان مراجعه نموده و ازدواج اول آن ها بوده، صورت گرفته است. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي ساخت يافته است. متغير وابسته قصد فاصله گذاري از ازدواج تا تولد فرزند اول، متغير مستقل نگرش نسبت به تحصيلات و قصد ادامه تحصيل و متغيرهاي مخدوش كننده عبارتند از مقياس هاي نگرشي و برخي متغيرهاي جمعيت شناسي.
يافته ها: نگرش زنان نسبت به تحصيلات و تصميم آنها درخصوص ادامه تحصيل پس از ازدواج بعنوان يك متغير مهم و تاثيرگذار بر قصد فاصله گذاري از ازدواج تا تولد فرزند اول مي تواند در برنامه ريزي ها مورد توجه قرار گيرد. چرا كه نگرش مثبت زنان نسبت به تحصيلات و تصميم آنها براي ادامه تحصيل پس از ازدواج به رقم سن پايين ازدواج در جامعه ي مورد بررسي، رفتار باروري را از طريق فاصله گذاري بين ازدواج تا تولد فرزند اول تحت تاثير قرار مي دهد. به عبارتي تداخل بوجود آمده بين تحصيلات زنان و باروري آنها معمولاً با فاصله انداختن از ازدواج تا تولد فرزند اول پاسخ داده مي شود كه اين پاسخ مستقيماً بر ميزان و رفتار باروري جامعه مورد نظر اثر مي گذارد. بنابراين سياست هاي جمعيتي اگر بتوانند برنامه هايي را اجرايي كنند كه موجب سازگاري نقش مادري با ادامه تحصيلات زنان پس از ازدواج شود مي توانند بسيار موثرتر باشند.
خلاصه ماشینی:
"در اکثر قریب به اتفاق پژوهش های صورت گرفته در خصوص رابطه بین تحصیلات و مؤلفه های باروری (هیرشمن و ریندفوس ، ١٩٨٠؛ ریندفوس و همکاران ، ١٩٨٠؛ ادواردز، ٢٠٠٢ و عباسی شوازی و رازقی نصرآباد، ١٣٨٩) سطح تحصیلات به عنوان عامل اثرگذار در نظر گرفته شده ، درصورتیکه با توجه به تغییر نگرش افراد و به ویژه زنان در سال های اخیر در خصوص بسیاری از مسائل اجتماعی و خانوادگی باید دید که چه تغییراتی در رابطه با نگرش آن ها نسبت به تحصیلات و اهمیت آن به وجود آمده و این تغییرات چه تأثیری بر ترجیحات ، تصمیمات و در نهایت رفتار باروری آن ها دارد.
متغیرهای نگرش نسبت به اهمیت فرزند آوری و نگرش نسبت به تحصیلات و تصمیم به ادامه تحصیل ، به عنوان شاخص های برگرفته از رویکردهای نگرشی در تبیین قصد فاصله گذاری از ازدواج تا تولد فرزند اول و متغیرهای وضعیت فعالیت ، تعداد فرزندان خانواده پدری فرد، سن ، محل سکونت و تصمیم به اشتغال پس از ازدواج به عنوان متغیرهای جمعیتی و اجتماعی است که دارای رابطه با متغیر وابسته می باشند.
البته نباید ازنظر دور بماند که تحقیقات صورت گرفته به جز مطالعه خلج آبادی فراهانی و سرایی در رابطه با زنانی بوده است که اولین فرزند آوری خود را تجربه کرده اند، در واقع آنچه در این مطالعات مدنظر بوده جنبه ای از رفتار را شامل میشود اما آنچه که در مطالعه حاضر مدنظر است قصد فاصله گذاری از ازدواج تا تولد فرزند اول به عنوان بعدی از نیات باروری زنان جوان در شرف ازدواج میباشد و از آنجایی که قصد باروری تا حد زیادی میتواند در پیش بینی رفتار باروری خانواده ها مؤثر باشد، پس سعی شده تا از این طریق چشم اندازی در خصوص رفتار باروری زنان جوان نسل حاضر، در آینده داشته باشیم ."