چکیده:
اين پژوهش به منظور بررسي و تبيين نظريه ها، اصول، و راهبردهاي طراحي آموزشي مطرح شده، توسط ديويد مريل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصيفي تحليلي است، و به منظور درك عميق تري از مباحث نظري طراحي آموزشي مريل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظريه ها و رويكردهاي طراحي مريل شامل نظريه نمايش اجزاء، اشياء دانش، و راهبرد آموزشي تكليف محور موردبررسي و تحليل دقيق قرار گرفت. همچنين، اصول اوليه آموزش - اصول تجويزي كه بر پايه تجربه يا تحقيق براي تسهيل اثربخشي آموزش شناسايي شده اند- مشخص گرديد. افزون بر اين، تلاش شد تا به دو سوال محوري «چه چيزي تدريس شود؟» و «چگونه تدريس شود؟» كه طراحي آموزشي نيازمند پاسخگويي بدان ها هست، پاسخ داده شود. جامعه آماري اين پژوهش را مقاله ها و كتاب هاي نوشته شده توسط مريل تا سال 2012 تشكيل مي دهد كه تعداد آن ها 49 منبع است. محتواي اين منابع به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب، و مورد تحليل قرارگرفته اند. يافته ها حاكي از آن است كه يادگيرندگاني كه در دوره هاي تكليف محوري كه از اصول اوليه بهره مي برند، شركت كرده اند رضايت و علاقه بيشتري را در مورد دوره نشان داده اند و درواقع عملكرد بهتري نسبت به دوره هاي سنتي داشته اند. در پايان اعتقاد بر اين است كه اثربخشي، كارايي، و گيرايي يك محصول يا دوره آموزشي خاص، تابع ميزان به كارگيري اين نظريه ها، راهبردها، و اصول طراحي آموزشي مي باشد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین تلاش بـر آن اسـت کـه بـه پرسـش هایی ماننـد ویژگـی هـای نظریـه نمایش اجزاء، اشیاء دانش ، اصول اولیه آموزش ، و راهبرد آموزشی تکلیف محور کدم اند؟ به اعتقاد مریل (١٩٩٨) طراحی آموزشی نیازمند پاسخ به دو سـؤال اساسـی اسـت نخست اینکه "چه چیزی تدریس شود؟" بدین معنا که محتوای آموزش یا به بیان بهتـر، از دیدگاه طراحی آموزشی، اینکه اهداف یادگیری چیست و دوم اینکه ایـن اهـداف و محتـوا چگونه طراحی شده در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد.
این راهبرد، به پیاده سازی اصول اولیه آموزش در محصـولات آموزشـی مـی پـردازد؛ همچنین ، تجویزهای راهبردی از نظریه نمایش اجزاء و اجزاء سازنده محتوا در نظریه اشیاء دانش (متشکل از ماهیت ، بخش ها، ویژگی ها، فعالیت ها، و فرایندهای مرتبط به آن ) را در کنار هم قرار داده است تا اجزاء دانش تشکیل دهنده یـک تکلیـف کـل و نحوه توالی سازی این اجزاء بـرای رسـیدن بـه آموزشـی اثـربخش ، کـارا، و گیـرا را توصیف کند.
بحث همان طور که بیان شد، مریل با این فرض کـه اکتسـاب انـواع مختلـف دانـش و مهـارت بـه شرایط متفاوت برای یادگیری نیاز دارد؛ با ارائه نظریه نمایش اجزاء به تشریح اجـزاء فراینـد آموزشی، تحلیل و شناسایی عملکردهـای یادگیرنـده ، همچنـین تحلیـل و ترکیـب محتـوای درسی و تطابق طبقه بنـدی محتـوا بـا عملکردهـای یادگیرنـده مـی پـردازد."