چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبي كاربردي از ويژگيهاي محتواي آموزشي الكترونيكي بر اساس نظريه بارشناختي است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحليل محتواي كيفي با طرح قياسي بوده است. به اين صورت كه ابتدا چند سوال اساسي در رابطه با ويژگيهاي محتواي الكترونيكي مطرح شد كه عبارت بودند از: ويژگيهاي محتواي الكترونيكي از منظر بارشناختي دروني، بارشناختي بيروني و بارشناختي مطلوب چيست؟ سپس با استفاده از مباني نظري بارشناختي، مقولههاي اصلي و فرعي سوالات بالا از طريق تحليل محتوا كيفي مشخص شد و در نهايت بر اساس يافتههاي حاصل از اين مرحله از طريق بحث با متخصصان راهكارهاي علمي اتي براي مديريت بارشناختي در طراحي و توليد محتواي الكترونيكي در قالب يك چارچوب ارائه گرديد. در اين پژوهش، جامعهي آماري كليه مقالههايي بودند كه از طريق موتور جستجوي گوگل و بانكهاي اطلاعاتي ابسكو، وايلي و ساينس ديركت قابل دانلود بود. تعداد كل مقالههاي يافته شده در سال 2015 در پايگاه دادههاي مذكور 77 مقاله بود كه بر اساس روش نمونهگيري هدفمند، نهايتاً 11 مقاله مورد تحليل قرار گرفت. نهايتاً تحليل مقالات منجر به تعيين ويژگي هاي محتواي يادگيري الكترونيكي از منظر سه طبقه بارشناختي دروني، بارشناختي بيروني و بارشناختي مطلوب گرديد. چارچوب حاضر از بارشناختي در تحليل محتواي الكترونيكي ميتواند به طراحان آموزشي در طراحي بهتر محيطهاي يادگيري الكترونيكي كمك بكند.
خلاصه ماشینی:
"بـه ایـن صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه با ویژگیهای محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودنـد از: ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بارشـناختی درونـی، بارشـناختی بیرونـی و بارشـناختی مطلـوب چیست ؟ سپس با استفاده از مبانی نظری بارشناختی، مقوله های اصلی و فرعی سؤالات بـالا از طریـق تحلیـل محتوا کیفی مشخص شد و در نهایت بر اساس یافته های حاصل از این مرحله از طریق بحـث بـا متخصصـان راهکارهای علمی اتی برای مـدیریت بارشـناختی در طراحـی و تولیـد محتـوای الکترونیکـی در قالـب یـک چارچوب ارائه گردید.
انتخاب کلیدواژه ها ابتدا با توجه به این طبقات صورت گرفت و سپس هر یک از آن ها از منظر متخصصان موضوع مورد بررسی قرار گرفت و نهایتـا کلیـدواژه های مناسـب تعیـین شد که عبارت بودند از: 1 مدیریت بارشناختی 2 کاهش بارشناختی 3 بارشناختی بیرونی 4 بارشناختی درونی 5 بارشناختی مطلوب انتخاب جامعه و روش نمونه گیـری : در ایـن پـژوهش ، جامعـه آمـاری کلیـه مقالـه هـایی هستند که از طریق موتور جستجوی گوگـل ٦ و بانـک هـای اطلاعـاتی ابسـکو٧،, وایلـی و 8 ساینس دیرکت ٩ در سال ٢٠١٥ در دانشگاه بوعلی سـینا قابـل دانلـود بودنـد.
ایـن امـر بـه رعایـت نظریه ها و اصول یادگیری در تولید محتوای الکترونیکی وابسته است که یکی از موارد مهم در این زمینه توجه به میزان بارشـناختی اسـت کـه بـر یادگیرنـده در مواجهـه بـا محتـوا وارد می شود."