چکیده:
هدف از انجام اين پژوهش بررسي تاثير چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي طراحي آموزشي گانيه بر يادگيري و يادداري دانش آموزان كم توان ذهني پايه ي ششم ابتدايي در درس علوم تجربي مي باشد. روش انجام پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري، كليه ي دانش آموزان دختر كم توان ذهني پايه ي ششم ابتدايي بودند كه در سال تحصيلي 94-1393 در مراكز استثنايي شهر خرم آباد تحصيل مي كردند. با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس 30 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه كنترل و آزمايش تقسيم شدند. ابزار مورداستفاده در اين پژوهش آزمون يادگيري و يادداري محقق ساخته بود. پيش آزمون يادگيري در هر دو گروه آزمايش و كنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس گروه آزمايش طي هشت جلسه با استفاده از چندرسانه اي كه بر اساس الگوي گانيه تهيه شده بود آموزش ديدند و گروه كنترل با روش مرسوم آموزش ديدند. از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. پژوهشگر آزمون يادداري را دو هفته بعد از اتمام دوره بر روي دانش آموزان اجرا كرد. براي تجزيه وتحليل داده هاي پژوهش از روش هاي آماري در دو سطح توصيفي و استنباطي استفاده شده است. يافته ها نشان داد كه بين ميزان يادگيري و يادداري گروه آزمايش و كنترل در درس علوم تفاوت معناداري وجود دارد و گروه آزمايش از يادگيري و يادداري بهتري بهره مند شده است.
خلاصه ماشینی:
"Mazman & Usluel شکل ساختاریافته و منظم ، ایجاد فرصت تمرین و انتقال آموخته ها، فعال بـودن شـاگرد در جریان آموزش و ارتباط داشتن مطالب جدید با دانش قبلی دانش آمـوزان ضـمن افـزایش کیفیت تدریس و ارائه آموزش ، باعث افزایش یادگیری و یادداری آن ها می شود و وجود الگویی آموزشی که تمام این عناصر را داشته باشد، می تواند وضـعیت موجـود را بـه حـد مطلوب برساند (بیرمی پور و لیاقت دار،١٣٨٨).
برزگر و علی آبادی (١٣٩٢) در پژوهشی با عنوان «بررسـی تـأثیر مـدل طراحـی آموزشـی گانیـه و بریگـز بـر یـادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان سوم راهنمایی شـهر اهر به این نتیجه رسیدند کـه بـه کارگیری الگـوی گانیـه در طراحـی آموزشـی درس علـوم تجربی در مقایسه با شیوه مرسـوم باعـث افـزایش یـادگیری و یـادداری مـی شـود امـا ازنظـر انگیزش پیشرفت بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
1. Adel Abdulla & Erhan Yavuz لانگ و استیلی ١(٢٠٠٣) در پژوهش خود با عنـوان آمـوزش علـوم مبتنـی بـر وب بـرای دانش آموزان ناشنوا به بررسی تأثیر آموزش علـوم از طریـق اینترنـت پرداختنـد و گـزارش کردند که اسـتفاده از شـیوه های آمـوزش مجـازی منجـر بـه افـزایش توانـایی درک و فهـم خواندن و سطح رضایت مندی بیشتر دانش آموزان از زمـان و شـیوه یـادگیری مـی شـود."