چکیده:
هدف از اين پژوهش، تعيين اثر دستورالعمل هاي كانون توجه بيروني بر يادگيري تكليف پيگردي تحت شرايط تكليف ثانويه بود. بدين منظور، 42 نفر از دانشجويان پسر دانشگاه كرمان (با دامنه سني 25ـ19 سال) پس از شركت در پيش آزمون و به صورت تصادفي در سه گروه جاي گرفتند (كنترل، دستورالعمل هاي كانون توجه بيروني نزديك و دستورالعمل هاي كانون توجه بيروني دور). شركت كنندگان تكليف پيگردي را در چهار بلوك چهار كوششي تمرين كردند و پس از گذشت 48 ساعت، در آزمون يادداري تاخيري تحت شرايط تكليف ثانويه شركت نمودند. قابل ذكر است كه به منظور سنجش تكليف پيگردي از تست هماهنگي دو دست دستگاه وينا استفاده شد و ميانگين زمان كل در اين تكليف به عنوان متغير وابسته محاسبه گرديد. همچنين، گروه تمركز بيروني نزديك، دستورالعمل هايي را در ارتباط با حركات دسته ها دريافت كرد و به گروه تمركز بيروني دور، دستورالعمل هايي در مورد حركات نقطه قرمز رنگ در قسمت هاي مختلف مسير ارائه شد. شايان ذكر است كه گروه كنترل هيچ دستورالعملي را دريافت نكرد. علاوه براين، از آزمون تحليل واريانس عاملي مركب و آزمون تحليل واريانس يك طرفه جهت تعيين معناداري در مراحل اكتساب و يادداري استفاده شد. نتايج نشان مي دهد كه تفاوت معناداري ميان بلوك هاي مختلف تمريني در مرحله يادگيري (P=0.0001) و ميان گروه هاي مختلف در مرحله يادداري (P=0.0001) وجود دارد. اين نتايج حاكي از اين است كه افزايش فاصله در يك تمركز توجهي بيروني، يادگيري تكليف پيگردي را به ويژه تحت شرايط تكليف ثانويه بهبود مي بخشد؛ زيرا، شرايط تكليف ثانويه مي تواند منابع توجهي را افزايش دهد و باعث تغيير توجه به بيرون شود.
خلاصه ماشینی:
دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ دریافت: 19/09/1394 تاریخ پذیرش: 15/01/1395 چکیده هدف از این پژوهش، تعیین اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه بود.
براساس "فرضیۀ عدم خودکاری مهارتها"، توجه درونی در افرادی که به درجاتی از خودکاری در اجرا رسیده باشند، سبب بازگشت به کنترل هوشیارانۀ حرکت خواهد شد و بین سطح مهارت و کانون توجه برتر ارتباط وجود دارد (19)؛ بهعنوانمثال، در پژوهش بل و هاردلی 3 درمورد افراد ماهر بر روی مهارت شوت قوسی گلف، گروه بیرونی دور اجرای بهتری را از خود نشان دادند (20).
با توجه به مطالب عنوانشده و وجود ابهام درمورد اثر فاصله در کانون توجه بیرونی و تعامل با پیچیدگی و دشواری تکلیف، این پژوهش درصدد پاسخگویی به این دو سؤال است که آیا تمرکز توجهی بیرونی دور منجر به عملکرد بهتر در اجرای مهارتها میشود و نیز اینکه آیا برتری این کانون توجه در تعامل با پیچیدگی تکلیف و سطح مهارت شرکتکنندگان میباشد یا خیر؟ باید توجه داشت که مطالعات انجامشده در ارتباط با بررسی اثر فاصله در کانون توجه بیرونی، اندک بوده و انجام پژوهشهای بیشتر دراینزمینه لازم بهنظر میرسد.
جدول 4ـ نتایج آزمون تعقیبی توکی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف ثانویه صورت گرفت.
علاوهبراین، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اثر دستورالعملهای توجهی در آزمون یادداری بین سه گروه تفاوت معناداری دارد و گروه تمرکز بیرونی دور عملکرد بهتری نسبت به سایر گروهها داشته است.