چکیده:
تعلل ورزی پدیده ای است که با عوامل شناختی، هیجانی و انگیزشی زیادی ارتباط دارد، ولی هنوز تصویر روشن و واضحی در مورد این روابط وجود ندارد. هدف این مطالعه کاربرد اولیه عوامل مرتبط با تعلل ورزی بر اساس رویکرد شناختی، عاطفی و رفتاری الیس به منظور شناسایی زیر گروه هایی معتبر از تعلل ورزان از طریق تحلیل خوشه ای است. نمونه ای برابر با 900 نفر (447 زن و 453 مرد) از دانشجویان دانشگاه تهران به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامه تعللورزی سولومون و روثبلوم (1984) پاسخ دادند که از این تعداد 200 دانشجو که تعلل ورز بودند شناسایی، و به پرسشنامه یادگیری خودتنظیم گرین و میلر (2004)، پرسشنامه خودکارآمدی میدلتن و میگلی (1997)، مقیاس اندازه گیری باورهای ناامیدی هرینگتون (2005)، سیاهه باورهای غیرمنطقی کوپمنز و همکاران (1994) پاسخ دادند. دو خوشه شناسایی شد: خوشه اول با خودتنظیمی و خودکارآمدی متوسط و باورهای ناامیدی و نامعقول بالا (تعلل ورزان با باورهای نادرست) و خوشه دوم با خودتنظیمی و خودکارآمدی پایین و باورهای ناامیدی و غیرمنطقی پایین (تعلل ورزان با انگیزش پایین). براساس یافته ها می توان گفت که افراد تعلل ورز دارای نیمرخ انگیزشی متفاوت و باورهای مختلفی هستند و تحلیل خوشه ای می تواند منجر به شناسایی این نیمرخ ها شود.
خلاصه ماشینی:
عوامل موثر بر تعلل ورزي: کاربرد تحليل خوشه اي Efficacious Factors related to procrastination: A cluster analytic approach الهه حجازي * Elaheh Hejazi زهرا نقش ١* Zahra Naghsh چکيده تعلل ورزي پديده اي است که با عوامل شناختي، هيجاني و Procrastination is a widespread phenomenonانگيزشي زيادي ارتباط دارد، ولي هنوز تصوير روشن و واضحي that has been associated with the most ofcognitive, emotional, and motivational factors, در مورد اين روابط وجود ندارد.
نمونه اي برابر با ٩٠٠ نفر Ellis cognitive emotional behavioral approach to(٤٤٧ زن و ٤٥٣ مرد) از دانشجويان دانشگاه تهران به روش examine whether reliable subgroups ofنمونه گيري چند مرحله اي انتخاب و به پرسشنامه تعلل ورزي procrastinators can be identified through clusteranalysis.
So 900 students from Tehran سولومون و روثبلوم (١٩٨٤) پاسخ دادند که از اين تعداد ٢٠٠ males( were ٤٥٣ females and ٤٤٧) Universityدانشجو که تعلل ورز بودند شناسايي، و به پرسشنامه يادگيري selected with Random multi-stage and thenخودتنظيم گرين و ميلر (٢٠٠٤)، پرسشنامه خودکارآمدي ميدلتن ٢٠٠ completed a measure of procrastination andstudents who got high scores in procrastination و ميگلي (١٩٩٧)، مقياس اندازه گيري باورهاي نااميدي (١٩٨٤) on the scale of Solomon and Rothblumهرينگتون (٢٠٠٥)، سياهه باورهاي غيرمنطقي کوپمنز و were selected and this sample responded to thescale of self-regulation by Green and Miller همکاران (١٩٩٤) پاسخ دادند.
Based on the findings, it seems that students with high procrastination, Abstract واژه هاي کليدي: تحليل خوشه اي، تعلل ورزي، خودتنظيمي ،خودکارآمدي، باورهاي غيرمنطقي، باورهاي نااميدي ، have different motivational and belief profiles and cluster analysis can identify these profiles.