چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه ویژگی های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دبیرستانهای دولتی شهر شیراز بود. که تعداد ٣٩٠ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس های خودکارآمدی موریس (٢٠٠١) و ویژگیهای شخصیتی نئو (١٩٨٥) بود. داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی با ویژگی شخصیتی روان نژندگرایی رابطه منفی و معنادار دارد، اما با ویژگی شخصیتی با وجدان بودن رابطه مثبت و معنادار دارد. بعلاوه ویژگیهای روان نژندی دارای قدرت پیش بینی منفی و با وجدان بودن دارای قدرت پیش بینی مثبت برای خودکارآمدی تحصیلی هستند.
خلاصه ماشینی:
ويژگي هاي شخصيتي با خودکارآمدي و انگيزش رابطه مثبت دارد و عملکرد در مدرسه و نمره هاي تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني مي کند.
اما ويژگي هاي شخصيتي روان نژندي، برون گرايي و انعطاف پذيري به اندازه دو عامل ديگر در پژوهش هاي انجام شده بر روي عملکرد تحصيلي مورد توجه قرار نگرفتند (کونارد، ٢٠٠٦).
نتايج نشان داد که بين انگيزش پيشرفت تحصيلي با کارآيي خانواده و مؤلفه هاي آن ، حرمت خود، برون گرايي و خودکارآمدي رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد.
شاخص هاي مورد بررسي شامل پنج عامل شخصيتي روان نژندي، برون گرائي، انعطاف پذيري، سازگاري (دلپذير بودن ) و وظيفه شناسي (باوجدان بودن و مسئوليت پذيري) است هرکدام از طريق ١٢ گويه ، امتيازي بين ١تا ٥ را به خود اختصاص مي دهند.
يافته ها جدول ١-٤: ميانگين و انحراف استاندارد ويژگي هاي شخصيت و خودکارمدي تحصيلي در دانش آموزان متغيرها ميانگين انحراف استاندارد روان نژندي 22/89 5/17 برون گرايي 24/60 3/60 انعطاف پذيري 27/06 4/26 دلپذير بودن 26/12 4/32 باوجدان بودن 27/60 5/94 خودکارآمدي تحصيلي 26/64 5/98 به منظور بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و خودکارآمدي تحصيلي از روش آمـاري ضـريب همبسـتگي پيرسـون استفاده شد.
Komarraju & Karau از سوي ديگر، روان نژندي مي تواند تاثير منفي به ويژه در موقعيت هاي استرس آوري مثل امتحان بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان بگذارد و اين تاثيرات منفي، باورهاي خودکارآمدي آنها را مورد تهديد قرار مي دهد.
The contribution of personality traits abd self- efficacy beliefs to academic achievement : A longitudinal study.