چکیده:
چکیده:فانتزی، از جمله گونههای ادبی است که در دو سدة اخیر پا به عرصة وجود گذاشته و مورد توجه نویسندگان کودک و نوجوان قرار گرفته است. آنان با بهرهگیری از فانتزی، کودکان ونوجوانان را از طریق دگرگون ساختن واقعیت و برهمزدن قوانین جهان مادی، به شناخت عمیقتر واقعیت نزدیکتر میکنند. صمد بهرنگی از جمله نویسندگان عرصة کودک و نوجوان است که با استفاده از فانتزی، دنیای بزرگسالی را با کودکی آشتی داده است. فانتزی که اهمیت آن در داستانهای بهرنگی اغلب نادیده گرفته شده است، پلی است که به واسطة آن مفاهیم پیچیدة زندگی به طرزی حسیتر و ملموستر، آن چنان که برای کودکان مناسبتر است درک میشود، نویسنده با به کارگیری فانتزی، امکان مییابد مفاهیمی را که برخوردار از قابلیت تأثیرگذاری عاطفی افزونتری است انتقال دهد و جنبههایی از واقعیت را که خود میخواهد، برجستهتر کند و یا نادیده بگذارد.در این مقاله دو داستان برجستة وی، "اولدوز و کلاغها" و "اولدوز و عروسک سخنگو" که پیوندی معنایی و ساختاری با همدیگر دارند، انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. این پژوهش درصدد پاسخگویی به چگونگی تجلی هنر فانتزیسازی در آثار بهرنگی است و نیز سعی بر آن دارد تا ضمن تبیین ابعاد و رویکرد خلاقانة او به فانتزی، اهداف نویسنده را از به کارگیری این فن و جلوهها و نمودهای متنوع آن در خلق داستان، با وضوح بیشتری نشان دهد.
خلاصه ماشینی:
گونه شناسی فانتزی در دو داستان از صمد بهرنگی (داستان های «اولدوزو عروسک سخنگو» و«اولدوزو کلاغ ها») باقر صدرینیا* الهام منفردان دانشگاه تبریز چکیده فانتزی، ازجمله گونه های ادبی است که دردوسده ی اخیر پابه عرصه ی وجـود گذاشته ومورد توجه نویسندگان کودک ونوجوان قـرار گرفتـه اسـت .
پـژوهش پیش رودرصدد پاسخ گویی به چگونگی تجلی هنر فانتزی سازی درآثار بهرنگـی است ونیز می کوشدضمن تبیین ابعاد ورویکرد خلاقانه ی اوبه فانتزی، اهـداف نویسنده راازبه کارگیری این فن وجلوه هاونمودهای متنوع آن درخلق داستان ، با وضوح بیشتری نشان دهد؛ ازاین رو، دوداستان برجسته ی بهرنگـی، «اولـدوز و کلاغ ها»و «اولدوز وعروسک سخنگو»،که پیوندی معنایی وساختاری بایکدیگر دارند، انتخاب ومورد بررسی وتحلیل قرار گرفته اند.
علیرغم پندار برخی که فـانتزی را عـاملی بـرای دورشـدن کودکـان ازواقعیـت هـا میدانند، دنیای فانتزی موازی خیالی است که به انسان نیرو می دهد تـا بتوانـد معقـول و منطقی دردنیای واقعی زندگی کند وبا ناملایمـات ونابسـامانی هـای آن سـازش یابـد؛ ازاین رو، «ژانر فانتزی همواره بخش شیرین وتأثیرگذار ادبیات کـودک ونوجـوان بـوده است ؛ به طوری که با ایجاد پلی میـان افکـار ودرونیـات کـودک بـا واقعیـات بیرونـی ، جهانی سرشار ازدغدغه های کودکانه را دراختیار مخاطب خود قرار مـی دهـد.
اولدوز، یاشـار، زن بابـا وبابـا شخصـیت هـای اصلی داستان هستند که ازمیان آن ها زن بابا وبابا فقط دردنیای واقعـی حضـور دارنـد؛ درحالی که اولدوز ویاشار درقالب شخصیت انسانی وعروسک درقالب اسـباب بـازی ، درقسمت های عمده ای ازداستان وارد دنیای تخیلی وفانتزی مـی شـوند؛ عروسـک کـه خود ازقدرت شگفت سخنگویی برخوردار است ، اولدوز ویاشار را به هیئـت کبـوتری درمیآورد وآن ها را به میهمانی جشن عروسک ها درجنگلی آسمانی می برد وخـود در این پرواز آن ها را همراهی می کند.