چکیده:
آسیای مرکزی یکی از مناطق مورد توجه داعش برای شکل دهی به شبکه هواداری فرامرزی از سلول ها ی تروریستی با هدف انجام اقدامات تروریستی در مناطق نبرد در سوریه و عراق است. داعش تلاش نموده از بستر فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی آن از جمله شبکه های اجتماعی به ویژه تارنمای خود ساخته خلافت بوک در راستای جذب و آموزش افراد این منطقه و ایجاد شبکه ای از سلول های تروریستی استفاده نماید.
این مقاله تلاش می نماید چگونگی عملکرد داعش در بستر فضای مجازی و نیز نحوه به کارگیری شبکه ای از سلول های تروریستی در آسیای مرکزی را بررسی نماید.
در پاسخ به این سوال که داعش چگونه به ایجاد شبکه ای از سلول های تروریستی در آسیای مرکزی مبادرت کرده است؟ نگارندگان معتقد هستند که داعش از طریق انتشار پیام های تبلیغی خود در بستر فضای مجازی به جذب و آموزش نیرو و ایجاد شبکه ای از سلول های تروریستی در آسیای مرکزی مبادرت نموده است.
در این مقاله پس از تبیین ابزارهای نوین ارتباطی داعش در بستر فضای مجازی، اهداف و مقاصد داعش در استفاده از فضای سایبر در جذب و آموزش افراد و ایجاد سلول های تروریستی در آسیای مرکزی و راهبردهای مقابله با داعش در این منطقه واکاوی می شود.
خلاصه ماشینی:
Al-khansa Brigade داعش با انتشار ویدیویی های از افراد اهل آسیای مرکزی که به داعـش پیوسـته و در حـال سوزاندن گذرنامه های خود هستند تلاش دارد تا این گونه القا نماید که منـاطق تحـت تـصرف ایـن گروه تروریستی به عنوان آرمانشهری ١ بـرای مـردم آسـیای مرکـزی تبـدیل شـده اسـت .
داعش کوشش نموده تا با انتشار پیام های خود در بـستر فـضای مجـازی و استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی روس زبان و از رهگذر اتصال تروریست های گرگ تنها کـه شبکه ی هواداری فرامرزی داعش را در این منطقه تشکیل می دهند از سـلول هـای تروریـستی بـه عنوان حامیان محلی داعش در آسیای مرکزی بـرای جنـگ در منـاطق تحـت تـصرف داعـش در سوریه و عراق و نیز انجـام اقـدامات تروریـستی در آسـیای مرکـزی اسـتفاده کنـد.
- Arnaboldi, Marco andVindino, Lorenzo (2015),"The Caliphate, Social Media and Swarms in Europe: The Appeal of the IS Propaganda to‘Would Be’ European Jihadists", Twitter and Jihadi the Communicaton Strategy of ISIS, The Italian Institute for International Political Studies (ISPI), First Edition, Milan.
-Maggioni, Monica (2015), "The Islamic State: Not That Surprising, If You Know Where To Look", Twitter and Jihadi the Communication Strategy of ISIS, The Italian Institute for International Political Studies (ISPI), First Edition, Milan.
) (2015),"Twitter and Jihadi the Communication Strategy of ISIS", The Italian Institute for International Political Studies (ISPI), First Edition, Milan.
- Plebani, Andrea and Maggiolini, Paolo (2015),"The Centrality of the Enemy in al- Baghdadi’s Caliphate", Twitter and Jihadi the Communication Strategy of ISIS, The Italian Institute for International Politocal Studies (ISPI), First Edition, Milan.