چکیده:
وجود و موجود در یک تقسیم به وجود مستقل (وجود محمولی) و رابط تقسیم می شود. این تقسیم فرع بر آن است که وجود رابط، حقیقتی عینی بوده، با وجود مستقل در جامع وجود مشترک باشد. یکی از مشکلات در میان فیلسوفان این است که: اختلاف وجود رابط با وجود مستقل، نوعی است یا خیر؟ از نظر ملاصدرا، نه تنها اختلاف بینشان نوعی است، بلکه این دو به اشتراک در لفظ واحدند، ولی درعی نحال در طبیعت وجود مشترک اند. ما در اینجا اثبات وجود رابط را از نظر آقاعلی مدرس طهرانی و علامه طباطبایی بررسی، و جهات اشتراک و اختلاف آنها و فروعات مترتب بر آن را بازگو می کنیم. همچنین نشان می دهیم تابعان ملاصدرا، از جمله آقاعلی مدرس طهرانی در مسئلة اشتراک و عدم اشتراک وجود رابط و وجود مستقل (محمولی)
با ملاصدرا همسو هستند و ادعای علامه طباطبایی مبنی بر اشتراک ذاتی این دو، با بیان ملاصدرا مبنی اختلاف ذاتی و نوعی این دو در تنافی نیست.
Being is divided in accordance with one division into copulative and predicative، presupposing that copulative being is an objective being sharing the predicative being in terms of the common concept of 'being'. There is a controversy among philosophers as whether or not the difference between copulative being and predicative beings is real. According to Mulla Sadra، the difference is real، with each having its own separate meaning. The present article aims at proving copulative being from the viewpoint of Agha Ali Muddarris Tehrani and Allama Tabatabaei، pointing out their differences and commonalities plus with their implications. It similarly proves that Mulla Sadra's followers، including Agha Ali Muddarris Tehrani hold the same opinion Sadra holds in regard with the difference existing between copulative being and predicative being. The opinion put forth by Allama Tabatabaei، according to which there is no substantial difference between the two، is not in harmony with Mulla Sadra's opinion based on which they are substantially different from each other.
خلاصه ماشینی:
"البته همان طورکه مدرس طهرانـی بـرای قضـیه در ظـرف ذهن به نسبت حکمیه و وجود رابط معتقد شده است ، می توان گفـت از نظـر علامـه هـم قضیه ازآن روکه در ظرف ذهن تحقق می یابد، دارای وجود رابط است ، بلکه بـالاتر از آن ، / از نظر علامه می توان گفت محکی و مطابق قضیه نیز دارای وجود رابـط اعتبـاری اسـت ؛ چراکه وقتی در ظرف انعقاد قضیه بین موضوع و محمـول ربـط باشـد، عقـل آن را بـرای خارج هم اعتبار می کند.
معنای سخن علامه این است که حقیقت وجود عرض ، یک حقیقت تعلقی و وجود ربطی است که با نگاه استقلالی وجود فی نفسه یافتـه اسـت ؛ همان طورکه در بیان مدرس طهرانی نیز حقیقت وجود رابطـی را همـان وجـود رابـط در خارج دانسته که انتزاع دو مفهوم مستقل از آن را نـوعی وجـود رابطـی بـرای موضـوع و محمول و قیام محمول به موضوع در نظر گرفته است .
علامه طباطبایی در تعلیقه اش بر فصل اول مرحلة دوم (در تحقیق وجود رابط ) همـراه با ملاصدرا می گوید خلاصة افادة ملاصدرا با توجه بـه فصـل نهـم مرحلـة اول در اینکـه وجود به فی نفسه و فی غیره تقسیم می شود، این است که برخی از وجودها هیچ استقلال و نفسیتی ندارند؛ مانند نسبت های موجود در میـان موجـودات کـه رابـط بـین شـان قـرار می گیرند؛ زیرا اگر برای آنها استقلالی باشد، لازمه اش این است کـه چیـزی کـه واسـط و رابط بین دو طرف است ، خود طرف و مربوط الیه است و این خلاف فـرض اسـت ."