چکیده:
یکی از مهمترین آزادیها برای یک ماموریت سیاسی و کنسولی، آزادی ارتباطات رسمی آن ماموریت با دولت فرستنده یا دیگر نمایندگیهای آن دولت است. یکی از ارکان این آزادی استفاده از پیک برای فرستادن مکاتبات و اسناد دارای ماهیت دیپلماتیک و کیسه دیپلماتیک بوده است. از سال 1961 آزادی ارتباطات ماموریتهای دیپلماتیک در کنوانسیونهای چهارگانه حقوق دیپلماتیک بهصورت مدون درآمدند و مصونیت ارتباطات دیپلماتیک مورد تاکید قرار گرفت. لیکن در این کنوانسیونها حمایت کافی از پیک و کیسه دیپلماتیک پیشبینی نشده است. برای رفع این نقیصه، کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون حقوق بینالملل کار خود برای حمایت حقوقی از پیک و کیسههای دیپلماتیک و به عبارت دقیقتر به حمایت حقوقی از کیسههای دیپلماتیک که همراه پیک نیستند را از سال 1980 آغاز و در سال 1989 پیشنویس طرحی را باعنوان "طرح کنوانسیون راجع به وضعیت پیک دیپلماتیک و کیسه دیپلماتیک که همراه پیک دیپلماتیک نباشد توسط کمیسیون حقوق بینالملل تدوین گردید. هدف از تدوین این طرح ایجاد انسجام و تدوین قواعد یکنواخت و قابل انطباق با انواع پیک و کیسه بود. این طرح بسیاری از نقائص حقوق موجود در زمینه حمایت قانونی از پیک و کیسه دیپلماتیک، سوء استفاده از این وسایل ارتباطی و مشکلات دیگر را برطرف نمود. لیکن به دلیل تعارض منافع کشورها، علیرغم سالها تلاش کمیسیون حقوق بینالملل و مجمع عمومی سازمان ملل، تصویب این طرح و اتخاذ روش واحد در خصوص کیسههای دیپلماتیک و کنسولی تا کنون، امکانپذیر نشده است
خلاصه ماشینی:
"لیکن به دلیل تعارض منافع کشورها، علی رغم سالها تلاش کمیسیون حقوق بین الملل و مجمع عمومی سازمان ملل ، تصویب این طرح و اتخاذ روش واحد در خصوص کیسه های دیپلماتیک و کنسولی تا کنون، امکانپذیر نشده است کلید واژگان ارتباطات دیپلماتیک، حقوق دیپلماتیک، کشور فرستنده، کشـور پذیرنـده، پیـک و کیسـه دیپلماتیک 200 مقدمه بر اساس قواعد حقوق دیپلماتیک نمایندگان دیپلماتیک و مأموریت های دیپلماتیـک دولـت هـای خارجی از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده و بسیاری از امتیازات و مصونیت ها بـرای آنهـا در نظـر گرفته شده که با هدف توسعه روابط دوستانه بین دولت ها طراحی شده اند١.
این کشورها با توجه به سوء استفاده های انجام شده از کیسه دیپلماتیک از اقدامات معقول برای تأمین امنیت دولت پذیرنده یا ترانزیت برای جلوگیری از قاچاق ، حمل و نقـل مـواد مخـدر و تروریسـم حمایت کرده لیکن تأکید می کنند که این امر نبایـد بـر اصـل آزادی ارتباطـات بـین دولـت هـا و 1 نمایندگان سیاسی آنها در خارج لطمه ای وارد سازد .
با توجه به نقص کنوانسیون های موجود در زمینه حمایت از کیسه در شرایط غیرعادی ، کمیسیون حقوق بین الملل در صدد برآمد تا این مقررات را در ماده ٣٠ پیش نویس خود تکیمل کند بـه ایـن صورت که "١.
این پیشنهاد در ماده ٣٦ طرح پیش نویس مطرح و می توانـد تـوازن میـان منـافع دولت فرستنده که نیاز دارد محتوی کیسه او محرمانه باقی بماند و اسناد و یا اشیاء در نظر گرفتـه شده برای استفاده انحصاری رسمی مورد نیاز مأموریتش را جابه جا کند، و نیاز دولت پذیرنده و یـا دولت ترانزیت که امنیت در قلمرو او برقرار شود را ایجاد می کند."