چکیده:
موضوع نوشتار حاضر، بررسی این مسئله است که قانونگذار زمانی که قانونی را براساس یک حکم شرعی وضع میکند، آیا باید فلسفۀ آن حکم را نیز رعایت کند؟ همچنین آیا باید مقاصد شریعت و اهداف دین را که مرتبط با آن حکم است، رعایت کند؟ اگر پاسخ این مسئله مثبت است، این رعایت مشمول چه ضوابطی، و براساس چه سازوکار فقهیای است؟ برای پاسخ به این پرسشها، مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: الف) بررسی مفاهیم مرتبط با بحث، تا محل نزاع روشن شود؛ ب) تبیین تفاوت مقام قانونگذاری براساس احکام شرعی با مقام استنباط احکام شرعی، تا معلوم شود وقتی از رعایت فلسفۀ احکام و مقاصد شریعت و اهداف دین سخن میگوییم، سخن در مقام استنباط حکم شرعی نیست تا متهم به ساختارشکنی در روش اجتهاد و فرو رفتن در وادی فقهالمقاصد شویم. ج) تبیین معیار اعتبار در دلیلی که فلسفۀ حکم و مقاصد و اهداف را اثبات میکند، تا با ظنون غیرمعتبر در این فرایند با حکم شرعی مخالفتِ قانونی نشود. د) تبیین نظریهای که بتواند چگونگی رعایت فلسفۀ احکام و مقاصد و اهداف را در برابر رعایت حکم شرعی در قانونگذاری توجیه کند. روش این مقاله فقهی و مبتنی بر مبنای ولایت مطلقه فقیه است
The present article is based on the fact that the context of legislature is different from that of the judgment of the religious order. Upon this fact, a question arises as what sort of relationship exists among the wisdom of the judgments, the aims and purposes of Sharia ( maqased al-Shari’a) and the objectives of religion with the requirements governing the rule of law in the field of Sharia or Islamic Law. According to the author, it is necessary in the legislative processes, prior to any legislative activity, the legislator be fully confident about the purposes as well as general objectives of the religion. In other words, if these goals and intentions conflict with the necessity of observing some of the other laws, one should act according to tazahom[1] in the law. These criterions are set in such a way that there is no clear and indisputable criterion between these two issues; nonetheless, it can be briefly mentioned that the consideration of the goals and the general objectives of the religion enjoys priority over the necessity of observing Mubah [2], that is, changing mubah is easier than changing Haram [3],or wajib[4]. This type of prioritization can be considered for many social realities. Indubitably, neglecting social realities in the context of legislation makes the goals of religion and the purposes of the law and also the wisdom of judgments get lost
[1]. Literally: the rules of conflicts; meaning: the maxim of mutual competition, that is, if two duties conflict/compete, then, it is a must to follow the one deemed more important than the other or the one more pressing than the other.
[2]. a jurisprudential term denoting an action that has no specific ruling, so doing or avoiding it is equal and it has no Divine Reward and Punishment. Therefore, any action that is not wajib (compulsory), haram (prohibited), mustahab (recommended) or makruh (disliked) is mubah (permissible).
[3]. a jurisprudential term, referring to forbidden actions
[4]. an Islamic jurisprudential term referring to an act that must be performed and if abandoned, it will lead to Divine wrath and punishment
خلاصه ماشینی:
بررسی چگونگی و چارچوب رعایت حکمتهای احکام در قوانین مبتنی بر آن احکام تاریخ دریافت: 12/03/1397 تاریخ پذیرش: 20/03/1398 حسنعلی علیاکبریان چکیده موضوع نوشتار حاضر، بررسی این مسئله است که قانونگذار زمانی که قانونی را براساس یک حکم شرعی وضع میکند، آیا باید فلسفۀ آن حکم را نیز رعایت کند؟ همچنین آیا باید مقاصد شریعت و اهداف دین را که مرتبط با آن حکم است، رعایت کند؟ اگر پاسخ این مسئله مثبت است، این رعایت مشمول چه ضوابطی، و براساس چه سازوکار فقهیای است؟ برای پاسخ به این پرسشها، مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: الف) بررسی مفاهیم مرتبط با بحث، تا محل نزاع روشن شود؛ ب) تبیین تفاوت مقام قانونگذاری براساس احکام شرعی با مقام استنباط احکام شرعی، تا معلوم شود وقتی از رعایت فلسفۀ احکام و مقاصد شریعت و اهداف دین سخن میگوییم، سخن در مقام استنباط حکم شرعی نیست تا متهم به ساختارشکنی در روش اجتهاد و فرو رفتن در وادی فقهالمقاصد شویم.
قانون میتواند موضوع حکم شرعی قرار گیرد؛ مانند اینکه قانون باید براساس احکام شرعی و مقاصد شریعت و اهداف دین وضع شود؛ و مانند اینکه اطاعت از آن ـ اگر بهصورت حکم ولایی از ولی امر صادر شود ـ واجب است؛ و در غیراینصورت، به مبنا و معیار حفظ نظام لازم است.